Hoe de juiste toepassing van copywriting kan leiden tot meer conversie

In een recent webinar beschrijft ervaringsdeskundige Aartjan van Erkel waarom copywriting zo belangrijk is voor conversie. Copywriting is volgens hem ‘niets anders dan verkoop via je toetsenbord’. Met het schrijven van overtuigende teksten op je website kun je een zeer grote invloed uitoefenen op het koopgedrag van je klanten. Helaas zijn er veel misvattingen over copywriting en zijn ondernemers zich er vaak niet van bewust hoe het schrijven van goede teksten kan bijdragen aan conversie. In dit artikel zetten we daarom de 7 belangrijkste copywriting strategieën van van Erkel voor je op een rijtje.

1. Zorg dat je website begrijpelijk is

Een veel voorkomend probleem bij ondernemers is dat zij de meerderheid van hun tijd en aandacht besteden aan het krijgen van meer websitebezoekers. Veel bezoekers naar je website krijgen is natuurlijk belangrijk, maar de uiteindelijke gebruikersvriendelijkheid van de website is nog belangrijker. Je kunt wel grote bezoekersaantallen krijgen, maar als deze bezoekers je website niet snel genoeg begrijpen dan zal er uiteindelijk weinig conversie zijn. Het is dus zeer belangrijk dat je website goed werkt en makkelijk en duidelijk is voor de klant.

2. Schrijf langere teksten voor je website

Vaak wordt gedacht dat klanten niet graag willen lezen. Hierdoor worden teksten op websites vaak zo beknopt mogelijk gemaakt. Echter is dit niet de juiste beredenering. Het verleiden van klanten gaat in kleine stapjes. Dit kost dus tijd en vaak ook langere verhalen. In een face-to-face gesprek heeft de klant immers ook behoefte aan volledige informatie om tot een beslissing te komen.

3. Gebruik je eigen natuurlijke tone of voice

Ondernemers denken vaak dat webteksten heel zakelijk moeten zijn. De communicatie via hun website is daarom meestal heel zakelijk, terwijl de face-to-face communicatie vaak minder zakelijk is. Dit verschil is jammer omdat de klant bij bezoek aan de website juist behoefte heeft aan connectie en een persoonlijke klik, net als in een face-to-face gesprek.

Door zakelijk taalgebruik op de website ontstaat er een gevoel van afstand bij de klant. Deze afstand heeft een negatieve invloed op het vertrouwen dat de klant in het bedrijf heeft. Echter is dit vertrouwen wel noodzakelijk, aangezien de klant bij een aankoop allerlei persoonlijke gegevens aan het bedrijf moeten toevertrouwen. Het is dus zeer raadzaam om je natuurlijke tone of voice te gebruiken om de communicatie persoonlijker te maken. Doe gewoon net alsof je een echt face-to-face gesprek hebt waarbij je jouw enthousiasme wilt overbrengen. Hiermee krijg je sneller een persoonlijke klik en win je het vertrouwen van de klant.

4. Zeg iets op je website wat niemand anders kan zeggen

Wanneer je concurrent net een mooie nieuwe website heeft, wil je natuurlijk niet achterblijven. Het is echter belangrijk dat je website niet te veel gaat lijken op de website van de concurrent. Wanneer de klant jouw website en die van de concurrent gaat vergelijken, gaat hij namelijk zoeken naar verschillen om uiteindelijk tot de aankoopkeuze te komen. Lijkt jouw website heel veel op die van de concurrent, dan is het enige verschil te vinden in de prijs. Hierop baseert de klant dan zijn keuze. Het werkt beter om onderscheidend te zijn en iets te zeggen op je website wat niemand anders heeft. Hanteer unieke en overtuigende storytelling die de klant stuurt tot conversie.

5. Behandel je copywriting als core business

Veel ondernemers zijn van mening dat teksten schrijven te veel tijd in beslag neemt. Het is inderdaad een taak die veel tijd kost, maar tevens een taak die zeer belangrijk is en overtuiging vereist. Je hoeft hiervoor niet eens heel creatief te zijn, zolang je maar de juiste ingrediënten en juiste recepten gebruikt om klanten op een natuurlijke wijze te overtuigen. Lukt dit niet zelf? Dan kan het uiteraard geen kwaad om in samenwerking met externe specialisten jouw enthousiasme op de juiste manier op papier te zetten. Waar het dus op neer komt is dat je copywriting moet beschouwen als een kernzaak die veel aandacht vereist, en niet als een bijzaak!

6. Doe een onweerstaanbaar aanbod

Vaak wordt gedacht dat klanten je te opdringerig vinden als je hen iets probeert te verkopen. Het heeft inderdaad een nadelig effect als klanten merken dat je ze probeert te overtuigen. Het is beter om klanten te inspireren over de mogelijkheden en een bepaald perspectief te geven. In plaats van doorsnee verkooppraatjes kun je je klanten beter een aanbod geven die ze niet kunnen weigeren. Zorg dat je aanbod onweerstaanbaar is en er dus niks meer op je website is waardoor klanten ‘nee’  kunnen zeggen.

7. Focus op conversie

Ondernemers hechten vaak te veel waarde aan de mooiheid van hun website. Het gebruik van hoge-kwaliteit afbeeldingen en sliders maken de website mooier, maar helaas ook trager. Een trage, niet goed werkende website is een echte conversie-killer. Zoals al eerder aangegeven is het vele malen belangrijker dat de website gebruikersvriendelijk is. Duidelijke websites leiden tot meer conversie dan websites die alleen mooi zijn. Kijk dus niet alleen naar wat mooi staat, maar vooral naar zaken die de verkoop of aantal inschrijvingen zullen verhogen. Het inschrijf- of aankoopformulier is hierbij een cruciaal voorbeeld. De klanten in deze fase hebben al besloten dat ze zaken met je willen doen. Het is zonde als deze klanten dan toch afhaken omdat dit formulier niet goed werkt of onduidelijk is.

Kortom, er zijn veel misvattingen met betrekking tot copywriting. Op dit gebied valt voor ondernemers nog veel te winnen. Met de juiste inzet van copywriting kun je klanten echt overtuigen tot aankoop. Het schrijven van de juiste teksten leidt dus tot meer conversie. Daarom is het zeer belangrijk om copywriting als een van de belangrijkste aandachtspunten te beschouwen.

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon