Haal meer uit de Google zoekresultaten (SERP’s): 16 tips

Laten we eerst de vraag beantwoorden: wat is SERP? Dat is de Engelse afkorting voor ‘Search Engine Results Page’ (SERP). In Nederland zeggen we resultaatpagina’s (zoekresultaten) van een zoekmachine. Kortom, wat krijg je te zien als jij een zoekopdracht invult? De zoekresultaten van Google hebben door de jaren flinke veranderingen doorgemaakt. In den beginne was de SERP simpel en duidelijk. Je stelde een vraag aan Google en je kreeg 10 ‘relevante’ organische zoekresultaten te zien. Door de jaren heen zijn er tientallen SERP functies toegevoegd. Denk hierbij aan Google AdWords advertenties en een map met de restaurants in de buurt. In dit artikel gaan wij kijken welke huidige SERP functies Google tegenwoordig allemaal aanbiedt en toont aan de gebruikers. Per functie wordt er een afbeelding getoond met een voorbeeld en hoe jij eventueel zelf gebruik kan maken van deze functies. Spoiler! Het is een flinke lijst.

1. Organische zoekopdrachten (gratis)

Ze zijn al even benoemd; de organische zoekopdrachten. Dit zijn de eerste resultaten onder de advertenties. Ook deze functie heeft een aantal nieuwe toevoegingen gekregen. Op de eerste pagina van Google zijn 10 organische zoekresultaten te zien. Als je in deze top 10 ook nog eens op nummer 1 staat, dan toont Google nog meer informatie over jouw bedrijf/website.

Meta description

De meta description is te vinden onder de URL. Via deze tekst probeer je ervoor te zorgen dat mensen klikken op jouw link. In de meta description staat een korte samenvatting van wat er op de pagina te vinden is en daarnaast nog een aantal pluspunten van jouw bedrijf. Voeg daar een aantal opvallende emoticons aan toe en je valt beter op dan je concurrent !

Site links

Onder meta description zijn de sitelinks te vinden. Dit zijn links naar andere belangrijke pagina’s binnen jouw site. In bovenstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld een link naar de diensten en vacature pagina.

Hoe kom ik hier te staan?

Het organisch positioneren van een website kost tijd. Met een beetje pech kost dit erg veel tijd. Dit is afhankelijk van de branche waar jij in zit. Hou sowieso rekening met 6 maanden tot 1 jaar om op de eerste pagina te komen. Het is aan te raden om een expert of bureau in de armen te nemen om jou hiermee te ondersteunen of goed op weg te helpen. Het is namelijk afhankelijk van een groot aantal factoren. Hieronder een kleine opsomming met een aantal factoren:

  • Techniek van de website (snelheid, leesbaarheid)
  • Zoekwoorden
  • Interne en externe links
  • Kwalitatieve contentOrganische Google restultaten

 

2. Google AdWords tekstadvertenties

Onderstaand is de meest recente vormgeving van de Google AdWords tekstadvertenties. De advertenties hebben al een aantal verschillende lay-outs gehad sinds het is geïntroduceerd in het jaar 2000. Google AdWords is de grootste inkomstenbron van Google en daarom maken ze de advertenties ook steeds belangrijker. Sinds vorig jaar worden er namelijk niet 3 maar waar nodig 4 tekstadvertenties getoond.

De tekstadvertenties zijn tegenwoordig aan te vullen met zogenoemde ‘extensies’. Denk hierbij aan een telefoonnummer, adres, site links en producten met een prijs.

Hoe kom ik hier te staan?

In theorie kan iedereen met een Google account en een rekeningnummer een AdWords campagne in elkaar knutselen. Dit raad ik uiteraard af. Het gevaar is namelijk dat dit, met onvoldoende kennis, veel geld gaat kosten en niks oplevert.

Ook bij dit punt is het aan te raden om te gaan samenwerken met een expert of bureau. Zij hebben veel ervaring met het schrijven van tekstadvertenties, biedingen, het uitsluiten van zoekwoorden en weten waar de andere valkuilen liggen.

Google AdWords tekstadvertentie resultaat

AdWords advertenties anno 2018

 

3. Google Shopping

Het is geen nieuws: online winkelen is populairder dan ooit. Zoek je bijvoorbeeld naar een nieuwe laptop of een fles champagne om een geliefde mee te verrassen, dan geeft Google tegenwoordig gelijk een aantal suggesties bij welke webshop jij dit zou kunnen kopen. Dankzij de afbeelding, prijs en bedrijfsnaam weet je voor een groot deel waar je aan toe bent en kun je al gaan vergelijken. Klik je op één van deze producten dan kost het de adverteerder geld.

Hoe kom ik hier te staan?

Heb jij een webshop? Dan is het zeker aan te raden om te kijken of het mogelijk is om in de Google Shopping resultaten weergegeven te worden. Je hebt hiervoor sowieso een product-feed nodig en een merchant- en AdWords account. Google maakt het voor een leek niet eenvoudig om een Shopping campagne op te zetten. Het vragen voor hulp bij een bureau wordt dan ook sterk aangeraden.

Resultaat Google Shopping

 

4. Featured snippet

Als je een korte en eenvoudige vraag stelt aan Google, dan is kans aanwezig dat je een featured snippet te zien krijgt. Dit is een kort antwoord op jouw zoekopdracht (het kan ook een Youtube video zijn)

De informatie in de featured snippet wordt gehaald van één van de websites in de organische top 10. Deze website hoeft niet perse op nummer één te staan, maar Google vindt wel dat die website het beste antwoord geeft op de gestelde vraag.

Hoe kom ik hier te staan?

Als jouw website wordt getoond in een featured snippet, dan kan dit voor een grote boost zorgen in de bezoekers aantallen. Maar je kunt helaas niet bij Google aangeven dat jij degene bent met de beste antwoorden in jouw branche.

Een tip kan zijn om voor jezelf een lijst te maken met veel algemene vragen in jouw branche. Voor deze vragen creëer je uitgebreide en kwalitatieve content pagina’s met de antwoorden op deze vragen.

Voorbeeld featured snippet

 

5. Google Maps

Bij een geografische zoekopdracht is de kans groot dat je een map krijgt te zien van een stad, land of werelddeel. Als je dit op mobiel doet, kun je ook gelijk je huidige locatie weergeven (zie blauw puntje). Als je via je computer op het resultaat klikt, krijg je een aantal foto’s, het huidige weer, een aantal feitjes en hotels en restaurants in de buurt.

Resultaat Google Maps op pc en mobiel

Google Maps op pc & mobiel

Hoe kom ik hier te staan?

Tja, zolang je geen wegen aanlegt of nieuwe gebouwen bouwt heeft het niet zoveel zin om hier op te staan. Je kunt er wel voor zorgen dat jouw bedrijf wordt weergeven op de map! Via het menu in Google Maps kan je een ontbrekende plaats/bedrijf toevoegen. Echter is functie 6 interessanter voor bedrijven.

Resultaat Maps Google

 

6. Lokale map

Bij een lokale zoekopdracht, naar bijvoorbeeld een restaurant in Dordrecht of een speelgoedwinkel in Amsterdam krijg jij als eerste een variatie op bovenstaande foto te zien. De lokale map SERP bestaat uit een map en 3 bedrijven.

Het lijkt op de Google Maps functie, maar de lokale map heeft een totaal ander doel. De lokale map geeft bedrijven aan de voldoen aan jouw zoekopdracht, bestaande uit een type bedrijf plus locatie. Zo krijg je gelijk extra informatie over deze bedrijven te zien, bijvoorbeeld het type restaurant, openingstijden, adres en reviews van mensen die dit bedrijf eerder hebben bezocht.

Hoe kom ik hier te staan?

Heb jij een winkel of horecagelegenheid of een ander soort bedrijf waar dagelijks veel mensen of klanten langskomen, dan mag jij niet ontbreken bij de lokale map resultaten.

Via Google Mijn Bedrijf kun je een account aanmaken waardoor je zichtbaar wordt in de lokale zoekopdrachten. Daarnaast is het aan te raden om bezoekers te vragen of zij een review via Google willen achterlaten.

Lokale Map

 

7. Google Answer Box

De naam zegt het al: je stelt een vraag en Google geeft een antwoord. Google haalt voor deze vragen de antwoorden uit een database. Ben je het niet eens met het antwoord, dan kun je feedback indienen.

Voorbeelden van vragen die je kan stellen om een antwoord blok te zien.

  • Amsterdam New York vluchten
  • Color picker
  • Leeftijd Willem Alexander
  • Wedstrijden WK 2018
  • Aandelen Apple

Hoe kom ik hier te staan?

Niet, tenzij je het antwoord bent op een gestelde vraag.

Voorbeeld Google Answer Box

Verschillende soorten antwoordblokken

 

8. Gerelateerde vragen/andere mensen vroegen

Je stelt een vraag aan Google en klikt gelijk op het eerste resultaat. Je bekijkt de pagina en keert daarna terug naar de zoekresultaten van je originele vraag. Dan is de kans aanwezig dat Google opeens een aantal suggesties laat zien, van vragen die eerder zijn gesteld door gebruikers. Want door de vraag iets anders te stellen, krijg je andere en misschien interessantere resultaten te zien.

Hoe kom ik hier te staan?

Zorg dat jouw website de featured snippet wint. Dan wordt jouw website toegevoegd bij de gerelateerde vragen.

Gerelateerde vragen/andere mensen vroegen

De gerelateerde vragen op de vraag: ‘Hoe groot is het heelal?’

 

9. Gerelateerde zoekopdracht

Onderaan de pagina van elke zoekopdracht zie je gerelateerde zoekopdrachten. Dit zijn 8 woorden/zinnen die gerelateerd zijn aan jouw originele vraag. Door op een van de opties te klikken, krijg je weer een nieuwe SERP pagina.

Hoe kom ik hier te staan?

Voornamelijk woorden/zinnen met een hoog zoekformule worden hier getoond.

Gerelateerde zoekopdrachten in Google

 

10. Google Nieuws

Bij een zoekopdracht die gerelateerd is aan een nieuwsbericht, krijg je het voorpaginanieuws van Google te zien. Je ziet de titel van het bericht en de nieuwssite waar die opstaat. Zo kan je eenvoudig verschillende versies van een nieuwsbericht lezen.

Hoe kom ik hier te staan?

Heb jij een website die zich richt op nieuwsberichten? Zorg er dan voor dat jij je aanmeldt bij Google News.

Nieuws voorpagina Google

 

11. Google Afbeeldingen

Bij een zoekopdracht kan Google gelijk wat gerelateerde afbeeldingen tonen. Door op meer afbeeldingen te klikken kom je op de Google Afbeeldingen met alle resultaten van jouw zoekopdracht. De afbeeldingen staan niet standaard op één plek in de resultaten en daarom zie je ze ook tussen de organische resultaten staan.

Hoe kom ik hier te staan?

Wil je gevonden worden tussen de afbeeldingen? Ja, dat wil je! Als mensen om wat voor reden dan ook jouw foto willen gebruiken, dan moeten ze hiervoor een linkplaatsen naar jouw website (bronvermelding). Dit is ontzettend waardevol voor je vindbaarheid. Wil je dat jouw foto goed vindbaar wordt? Hou dan rekening met deze punten:

  • Geef elke afbeelding een alt tag;
  • Geef het bestand een correcte naam, niet 3656.png, maar grijzekitten.png;
  • Zorg voor een leesbare URL en optimaliseer de webpagina waar de afbeelding opstaat;
  • Optimaliseer de grote van de afbeelding;
  • Voorkom plagiaat, gebruik alleen unieke afbeeldingen.Katten afbeelding

 

12. Google Kenniskaart

In de algemene kennis grafiek vind je gestructureerde informatie over bekende mensen, grote bedrijven, films, boeken enz.

De meeste informatie wordt gehaald van Wikipedia en daarnaast voegt Google zelf de afbeeldingen toe. Daarnaast wordt de informatie aangevuld met bijvoorbeeld social media accounts, Spotify links, gerelateerde resultaten en ‘Mensen zoeken ook naar’.

Hoe kom ik hier te staan?

Er is geen checklist die jij kan afwerken, die er voor zorgt dat jij of jouw bedrijf in de algemene kennis grafiek komt te staan. Hieronder drie stappen die jij kan nemen om deze kans te vergroten

 

13. Lokale Kenniskaart

De lokale grafiek lijkt op de algemene kennis grafiek, maar heeft een ander doel. In de lokale grafiek staat specifiekere data centraal. Denk aan locatie, openingstijden + populaire bezoektijden en geplaatste reviews. Dit is dus erg interessant en onmisbaar voor de lokale vindbaarheid.

Hoe kom ik hier te staan?

3 Woorden: Google Mijn Bedrijf! Voor elk bedrijf is het belangrijk om een zo compleet mogelijk account te hebben. Vul alle informatie goed in en zorg voor een mooie en aantrekkelijke foto.

Ook de reviews staan prominent in beeld in de lokale kennis grafiek. Vraag trouwe klanten dan ook een mooie review achter te laten. Dit zorgt voor vertrouwen bij nieuwe bezoekers.

Google Lokale Kenniskaart

 

14. Informatie carrousel

Als Google denkt dat jij op zoek bent naar een selectie van iets, dan komt er bovenaan de resultaten een informatie carrousel te staan. Dus bijvoorbeeld de complete selectie van Real Madrid. Of wil je weten welke films er bij jou in de buurt draaien? Typ dan gewoon ‘films’ in bij Google!

Hoe kom ik hier te staan?

Als de carrousel commerciële informatie vertoont, dan is het belangrijk om hier tussen te komen staan. Denk bijvoorbeeld aan de films die kunnen worden getoond, daar wil jij als bioscoop tussen staan! Want klikken mensen hier op, dan zie je een nieuwe SERP met bioscopen in de buurt en de tijden dat de film draait.

Het is een aannamen, maar wij denken dat de carrousel op basis van brand keywords wordt samengesteld.

Informatie Carrousel

 

15. Informatie tabel

Wil jij snel een overzicht van de meest populaire liedjes van jou favoriete artiest? Vraag dan aan Google ‘Beatles liedjes’, je krijgt dan een informatie tabel te zien. Klik je op één van de liedjes dan kom je op een nieuwe SERP pagina met, uiteraard, een Youtube video bovenaan de pagina.

Hoe kom ik hier te staan?

Word een internationale en succesvolle artiest en schrijf een hoop liedjes. Dan is het slechts een kwestie van tijd. Voor bedrijven is dit niet interessant.

Tabel informatie Google

 

16. Gezondheidsfunctie (werkt niet in NL)

Zover bij mij bekend werkt deze functie (nog) niet in Nederland. In Amerika wordt deze functie getoond bij een medisch gerelateerde vraag. Je typt een ziekte of symptoom in en Google geeft in een overzichtelijk tabel wat belangrijke informatie zien. Denk bijvoorbeeld aan hoe de ziekte wordt verspreid en welke leeftijden het meest vatbaar zijn.  De informatie die wordt getoond, wordt opgehaald bij hoog aangeschreven medische bedrijven.

Voor nu is het niet mogelijk om als Nederlands bedrijf data aan te leveren.

tabel medisch

 

Met deze 16 SERP functies kun je meer uit je Google zoekresultaten halen. Heb je vragen of wil je organisch hoger komen in de zoekresultaten door middel SEO of content marketing. Werken aan een goede SEO campagne vergt veel tijd, waardoor het vaak beter is om je SEO teksten te laten schrijven door een extern bureau. Bij ons kan je blogs laten schrijven door ervaren SEO copywriters die de nodige kennis al in huis hebben. Neem dan ook gerust  contact met ons op! En voor de laatste online marketing ontwikkelingen volg je ons op LinkedInFacebook, Twitter en Instagram!

David Gallois online marketeer

Over de auteur: David Gallois

Beoordelingen artikel:

Haal meer uit de Google resultaatpagina’s (SERP’s): 16 tips wordt beoordeeld met een 8.2 door 51 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen