De Google zoekwoordplanner; zo gebruik je ‘m

Internet anno 2018 is een plek waar letterlijk alles te vinden is. Als bedrijf wil je natuurlijk dat je online goed gevonden wordt. De realiteit is echter dat dit niet makkelijk is. Je websitepagina’s, blogs, artikelen, productpagina’s en zelfs je Google Ads campagne dienen aan te sluiten op het zoekgedrag van gebruikers. Want speel je niet in op het gedrag van de zoekmachine gebruiker, dan ben je ook niet vindbaar. Vergelijk het met een kledingwinkel gevestigd midden in een weiland, de kans dat die winkel wordt bezocht, is vrijwel nihil. Een website die niet inspeelt op zoekgedrag wordt niet gevonden. In artikel 11 tips over het starten met een Google Ads campagne, hebben we het hier eerder over gehad. In dit artikel gaan we dieper in op de tool van Google, de Keyword Planner.

quote online marketing

Wat is de Google zoekwoordenplanner?

De door Google gratis aangeboden tool heette voorheen de Google Keyword Tool. Google heeft de naam veranderd naar Google Keyword Planner. De Nederlandse vertaling hiervan is ‘zoekwoordplanner’. Een zeer handige tool om online te adverteren.

Waar vind je de Google zoekwoordplanner?

Ben je in het bezit van een manageraccount? Dan is de zoekwoordplanner niet beschikbaar. Het is noodzakelijk om je in een Google Ads-account te bevinden. De Zoekwoordplanner vind je in principe te allen tijde in het overzicht van je Google Ads account onder de knop: ‘Tools’. Zie afbeelding hieronder.

tools in google ads

Nadat je op de knop ‘Tools’ hebt geklikt, kom je in onderstaand overzicht. Aan de linkerzijde van het overzicht staat onder de kop ‘Planning’ de knop ‘Zoekwoordplanner’.

overzicht tools Google Ads

 

Het daaropvolgende scherm wordt hieronder getoond en biedt zoals je ziet twee mogelijkheden.

  1. Nieuwe zoekwoorden vinden
  2. Zoekvolume en prognoses bekijken

twee keuzes keyword planner

1. Nieuwe zoekwoorden vinden

‘Nieuwe zoekwoorden vinden’ geeft een overzicht met zoekwoorden op basis van het door jou ingevulde zoekwoord. In dit voorbeeld gebruiken we ‘champagne’ als zoekwoord. Er worden zoekwoordideeën gevonden op basis van de relevantie van je zoekterm. De keyword planner toont het maandelijks gemiddelde zoekvolume van de zoekterm, de concurrentie op het zoekwoord en de biedingen voor het zoekwoorden tijdens de veiling.

De gewenste zoektermen kunnen worden aangevinkt en opgenomen worden in een plan.

zoekwoord prognose en analyse

Als voorbeeld pakken we de bovenste vijf zoekwoorden om een weergave te tonen van een plan. Nadat ze zoekwoorden zijn aangevinkt klik je op ‘Toevoegen aan plan’. Het plan, zoals hieronder is weergeven, geeft een schatting van het mogelijke resultaat. Google gaat er op basis van het zoekvolume uit dat je voldoende budget tot beschikking heb, dus neem dit niet letterlijk over. Het is daarbij aan te raden om als kleinere organisatie in te spelen op zoekwoorden met een volume van een paar honderd per maand.

dashboard van google ads zoekwoordplanner

2. Zoekvolume en prognoses bekijken

Naast de optie ‘nieuwe zoekwoorden vinden’ kan je ook kiezen voor ‘zoekvolume en prognoses bekijken’. Deze optie geeft geen zoekwoordideeën, enkel het volume en de prognoses voor het zoekwoord of zoekwoorden.

nieuwe zoekwoorden vinden

Welke van de twee optie is het beste voor jouw bedrijf?

Het antwoord op deze vraag heeft alles te maken met de fase waarin jouw Google Ads campagne is. Sta je aan het begin van de opzet? Dan is het verstandig om te beginnen met nieuwe zoekwoorden vinden. Op deze manier krijg je namelijk inzichtelijk met welke zoekwoorden het meeste verkeer gegenereerd kan worden. Het kan ook voorkomen dat je zoektermen tegenkomt waar je aanvankelijk niet aan zou denken.

Wanneer je al wat verder bent in de ontwikkeling van een Google Ads-account, is de optie ‘Zoekvolume en prognose bekijken’ relevanter. Je bent benieuwd wat een zoekwoord aan verkeer en resultaat kan opleveren, zonder dat je op zoek bent naar nieuwe ideeën.

De zoekwoordplanner gebruiken voor SEO en blogs

Maar kan je de zoekwoordplanner dan ook voor zoekmachineoptimalisatie gebruiken? Jazeker! Sterker nog, dat raden wij sterk aan! Naast het betaalde verkeer, waar Google Ads slechts één van de mogelijkheden is, is het belangrijk om via de organische manier gevonden te worden. De content op je website wordt naarmate het algoritme van Google zich meer en meer ontwikkelt, steeds belangrijker. Creëer content rondom voor jou relevante zoektermen met voldoende volume om verkeer naar je website te trekken.

Blogs worden onder andere geschreven om zoekverkeer naar de website te krijgen. Er wordt extra informatie gegeven over producten/diensten die je aanbiedt en alle randzaken, om zo de bezoeker meer te informeren.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over de Google zoekwoordplanner en/of andere online advertising zaken? Ben je geïnteresseerd in een Google Ads training? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedInFacebook en Instagram.

Joost Brand afstudeerstagiair

Over de auteur: Joost Brand