Google Update – Penguin 2

Google is continu bezig om haar zoekresultaten te optimaliseren met als doel de hoogste kwaliteit websites te vertonen bovenaan de zoekresultaten. Dit doet ze met behulp van updates in het algoritme. In maart 2012 kwam de eerste (gevreesde) Penguin update uit en een kleine maand geleden werd Penguin 2 gelanceerd.

Wat houdt de Google Update Penguin 2 in?

Content is king – misschien heb je deze uitspraak wel eens gehoord of gelezen. Door de jaren heen werd ranken in Google steeds belangrijker en daarmee de intentie om dit op een zo snel mogelijke en eenvoudige manier te doen. Een groot aantal websites verkreeg op oneerlijke en onnatuurlijke manieren hoge posities in Google, bijvoorbeeld door middel van een onnatuurlijk linkprofiel. Deze technieken zorgden ervoor dat de website beter in Google gerankt werd maar bood geen meerwaarde voor bezoekers. “The goal of many of our ranking changes is to help searchers find sites that provide a great user experience and fullfill their information needs” – Google

Met de nieuwste Google Update realiseert Google het om zogenaamde black hat SEO te bestraffen. Google heeft altijd al deze “slechte” vorm van SEO geprobeerd te bestraffen en deze Google Update is slechts een bouwsteen in de strijd tegen black hat SEO en low quality content.

Google Penguin 2 speerpunten

De Penguin 2 update kijkt hoofdzakelijk naar het linkprofiel. Google wordt met updates zoals de Penguin 2 update kundiger in het bepalen van de intentie waarmee de link geplaatst is. Onnatuurlijke linkprofielen worden bestraft, deze bestraffing varieert van het waardeloos laten worden van een link tot het bestraffen van de gehele website. Zo worden bijvoorbeeld websites waarvan een groot aantal externe links (backlinks) dezelfde anchor tekst hebben bestraft. Daarnaast zal de update kijken naar backlinks op webpagina’s van lage kwaliteit en linknetwerken.

Hoe blijf ik hoog in de zoekresultaten?

Zoals eerder in dit blogbericht genoemd is, content is – en blijft – king. Het is nu meer dan ooit van belang om goede content te creëren die linkwaardig en deelbaar is. Er vind een verschuiving plaats van “links” naar “likes”. Dit betekent natuurlijk niet dat je zoekmachine optimalisatie links moet laten liggen, de essentie blijft gewoon bestaan. Maar kijk bijvoorbeeld eens naar je linkprofiel en zorg dat onnatuurlijke links verwijdert worden. Schrijf deelbare content en spoor de lezer aan om deze te delen via social media kanalen (waarbij jij natuurlijk handige Social Media knoppen hebt op je website zodat de content snel gedeeld kan worden).

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp