Google update 21 april 2015: ‘mobile-friendly’ websites krijgen voorrang

Over een aantal dagen gaat Google een ingrijpende wijziging in haar zoekalgoritme doorvoeren: sites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel, gaan flink dalen in positie binnen de mobiele zoekresultaten. Sites die dit wel zijn, krijgen het label ‘Voor mobiel’ mee en krijgen voorrang in de resultaten op mobiele apparaten. Wil je weten of dit invloed heeft op jouw website? In dit artikel geef ik antwoord op belangrijke vragen over de update.

Op welke resultaten heeft de update invloed?

De Google update van 21 april heeft alleen invloed op de organische zoekresultaten op mobiele apparaten. AdWords, Shopping, Maps en dergelijke worden hier niet door beïnvloed.

Google update SEO resultaten

Zoekresultaten op desktops, laptops en tablets worden niet beïnvloed door de update. Google classificeert alleen smartphones als ‘mobiele apparaten’. Dat betekent overigens niet dat de impact hiervan niet groot is: in 2015 worden er meer zoekopdrachten uitgevoerd op smartphones dan op alle andere apparaten bij elkaar en dit aantal blijft stijgen.

Op welke zoektermen heeft de update invloed?

De update heeft alleen invloed op zoekopdrachten die niet je merknaam bevatten. Voorbeeld: als je rankt op [zoekmachine adverteren] en [zoekmachine adverteren 2bfound], zal de update alleen negatieve invloed hebben op de eerste zoekterm waar geen merknaam in voorkomt.

Hoe weet ik of mijn site ‘mobile-friendly’ is?

Als je niet zeker weet of jouw website al geschikt is voor mobiel, kun je dit checken met deze mobile-friendly test tool van Google.

Hoe kan ik mijn website ‘mobile-friendly’ maken?

Er zijn twee manieren om je website geschikt te maken voor mobiel:

  1. Responsive website
    De beste oplossing is een responsive website. Deze past zich namelijk helemaal aan aan het scherm waarop deze wordt weergegeven. Zo is de ervaring voor de gebruiker altijd optimaal. Dit is ook de oplossing die de voorkeur heeft van Google.
  2. Aparte mobiele website
    Het is ook mogelijk om een aparte mobiele website te ontwikkelen. Het nadeel is echter dat je dan twee websites moet onderhouden. De investering is in dit geval iets kleiner, maar op de lange termijn is dit niet voordeliger.

Conclusie

Is jouw site nog niet geschikt voor mobiel? Dan is het nu tijd om actie te ondernemen. Voorkom dat je onvindbaar wordt voor je potentiële klanten op mobiel. Hoe eerder je site ‘mobile-friendly’ is, hoe beter!

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp