Een grote verandering binnen Google Shopping!

Afgelopen week kondigde Google een grote verandering aan die invloed zal hebben op veel verkopers die gebruik maken van Google Shopping. Het adverteren op dit platform wordt namelijk gratis. Jawel, je leest het goed! De resultaten van Google Shopping zullen in de toekomst voornamelijk bestaan uit gratis productvermeldingen. Waar Google Shopping advertenties nu nog best prijzig zijn, zul je er straks bijna niks meer voor hoeven te betalen. Dat is goed nieuws voor ondernemingen die niet op kunnen boksen tegen de grotere spelers!

Wat gaat er veranderen?

Om te beginnen is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de SERP (Seach Engine Results Page) en het Shopping tabblad. Google zal de update namelijk alleen doorvoeren voor het Google Shopping tabblad en niet voor de SERP. Google Shopping advertenties in de SERP blijven dus gewoon betaald. 

Het Google Shopping tabblad zal in de toekomst vooral bestaan uit resultaten met gratis plaatsingen. De plek waar jij komt te staan, zal op basis van je organische resultaten bepaald worden. De betaalde Shopping advertenties zullen onderaan de pagina worden weergeven.

Waarom wordt Google Shopping gratis? 

Wij wisten al enige tijd dat Google hiermee bezig was, maar niet dat deze plannen zó snel zouden worden doorgevoerd. Waarom juist nu? Met name de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de plannen eerder zijn doorgevoerd. Wat ook meespeelt zijn de groeiende marketplaces die enorm aan het concurreren zijn met Google Shopping. Neem bijvoorbeeld de grootste concurrent: Amazon. Dit platform is sinds kort ook actief in Nederland en wint het van Google Shopping zowel op het gebied van het zoeken naar producten als met adverteren. Dat komt omdat het veel geld kost om te adverteren op Google Shopping terwijl tegelijkertijd het aanbod nog lang niet zo breed is als dat van Amazon. Om met de grote spelers te blijven concurreren, moest er dus wel iets veranderen.

Meer weten?

Nu Google Shopping gratis wordt, biedt het veel kansen voor verkopers en ondernemingen. In Nederland zullen we wel nog een aantal maanden moeten wachten voordat de update doorgevoerd wordt: eerst zijn de Verenigde Staten aan de beurt. Wil je graag meer weten over Google Ads of wil je een Google Shopping account opzetten? Wij helpen je graag verder!

Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen!

Thijs de Rooij trainee bij 2Bfound online marketing

Over de auteur: Thijs de Rooij

Beoordelingen artikel:

Contentmarketing trends in 2020 wordt beoordeeld met een 9.2 door 43 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen