Google Shopping; 5 redenen om dit als webshop te gebruiken

De laatste jaren is Google Shopping een belangrijk advertentiekanaal geworden voor webshops. Steeds meer bedrijven maken hier dan ook dankbaar gebruik van. Dit heeft geresulteerd in een meer concurrerend landschap. Wij verwachten dat de concurrentie echter nóg meer gaat toenemen. Alle redenen dus om hier als webshop gebruik van te gaan maken. Hoe langer je wacht, des te lastiger het wordt om ook hier je slag te slaan. In dit artikel leggen wij je haarfijn uit waarom Google Shopping vandaag nog onderdeel moet worden van je online marketing plan. Maar allereest vertellen we je wat meer over Google Shopping.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van Google Ads (voorheen Google AdWords) en is een advertentiekanaal van, je raadt het al, Google. Google Shopping is een kanaal dat ideaal is voor websites met producten.

In het kort: Google Shopping-advertenties zijn een visuele weergave van producten in de vorm van een advertentie. De foto, titel van het product, naam van de winkel én prijs worden getoond. Bij Shopping advertenties betaal je, net als bij tekstadvertenties, alleen op het moment dat er op de advertentie wordt geklikt. Met behulp van een Google Shopping feed worden de door jou geïmporteerde producten vertoond in de zoekresultaten van Google. Google Shopping is een onderdeel van Google Ads en wordt in dezelfde omgeving beheerd.

google shopping afbeelding van champagne

Hoe werkt Google Shopping?

Om gebruik te maken van Google Shopping zijn twee dingen nodig: de eerder benoemde Shopping feed én het Google Merchant Center. Google Merchant Center is een tool waar gegevens kunnen worden geüpload. Dit zijn onder andere gegevens over: de naam van de website, het merk en de producten (zoals de prijs). Na het uploaden in Google Merchant zijn je producten geschikt voor Google Shopping. Google Shopping haalt zijn data uit de Merchant Center (dus: je feed) en toont je producten wanneer deze worden geactiveerd door een relevante zoekopdracht.

Redenen om te starten met Google Shopping

Nu je wat meer weet over Google Shopping is het tijd om je een aantal redenen te geven waarom je vandaag nog zou moeten beginnen met Google Shopping! Met name nr. 4 vinden wij belangrijk.

1. Een Google Shopping advertentie vertelt meer dan een tekstadvertentie

Je bent vast bekend met het gezegde: “Een beeld zegt meer dan duizend woorden”. Een reguliere  zoekadvertentie in de zoekresultaten is opgebouwd uit tekst, zonder afbeeldingen. Een Google Shopping advertentie bestaat juist uit een afbeelding. Naast deze afbeelding vind je er, zoals eerder benoemd, de titel van het product, de naam van de webshop en de prijs van het product. Hierdoor weet een potentiële klant direct of het product past waar hij of zij naar op zoek is.

2. Google Shopping kosten liggen lager per klik

De Google Shopping kosten per klik liggen bij de meeste branches lager dan bij de welbekende zoekadvertenties. Een lagere concurrentie is hiervan onder andere de oorzaak. Je adverteert bovendien op specifieke producten (mits de feeds correct is opgebouwd). Zo wordt je product alleen getoond wanneer iemand specifiek op zoek is naar dit product. Voor onze klanten spelen wij graag met generieke zoektermen. Deze generieke termen dienen als het ware als het vangnet voor specifieke termen. Voor specifieke, converterende zoektermen maak je vervolgens een nieuwe campagne aan. Op deze wijze kun je eventueel met een andere biedstrategie conversies binnenhalen. Niet tijdig optimaliseren of inspelen op generieke termen kan resulteren in ongewenste verschijningen in de Google Shopping resultaten, zoals in het voorbeeld hieronder is te zien. Met de zoekterm ‘schoenen’ in Google, krijg je het onderstaande tot gevolg. Zoals je kunt zien zijn dit diverse schoenen. De zoekterm ‘schoenen’ is zelfs zo breed dat niets wijst op het feit dat wij behoefte hebben om schoenen te kopen. In de tweede afbeelding hebben wij de zoekterm ‘sportschoenen voor mannen’ gebruikt. Zoals je ziet zijn de resultaten een stuk relevanter, op de groene joggingsbroek na. Deze adverteerder moet haar feed nog eens goed doorlopen om te zien of alles correct is ingevuld.

Google Shopping voorbeeld van zoektermen

3. Hogere return on investment

Omdat je bij Google Shopping altijd met producten werkt en dus de waarde van een conversie bijhoudt, kun je makkelijk werken met de automatische biedstrategie doel-ROAS. ROAS staat voor: Return On Ad Spend. Google geeft zelf aan minimaal 15 conversies per 30 dagen nodig te hebben voor deze of andere automatische biedstrategie. Het algoritme heeft namelijk data nodig om machine learning toe te kunnen passen. Wanneer je beschikt over voldoende data is de automatische biedstrategie doel-ROAS echt een aanrader.

Op deze manier kun je Google vertellen op welke wijze je wil sturen op rendement. Zo kun je kiezen voor een doel-ROAS van 500%. Op die manier vertel je Google dat je voor iedere €1,- dus €5,- terug wil. Behaal je bijvoorbeeld een ROAS van 800%? Dan kun je overwegen om het budget te verhogen of extra te investeren in Google Ads.

4. Google Shopping zorgt voor kwalitatief verkeer

Als online marketing bureau vinden wij het belangrijk dat al onze klanten kwalitatief verkeer ontvangen. Met kwalitatief verkeer bedoelen wij websiteverkeer die daadwerkelijk iets vindt waar hij/zij naar op zoek is. Een Google Shopping advertentie vertelt direct over welk product het gaat, wie de aanbieder is, maar ook wat de prijs van het product is. Al die informatie is al bekend vóórdat de persoon überhaupt op de website is geweest. Dit betekent dat er voorafgaand een zekere interesse is aan het websitebezoek. De kans op een conversie wordt dan ook vele malen groter. Geoptimaliseerde landingspagina’s zijn een belangrijke factor bij dit onderdeel, dus maak vooral gebruik van Google Analytics en analyseer al het verkeer dat je ontvangt via Google Shopping!

5. Eenvoudig optimaliseren op basis van data

Door het vangen van generieke zoektermen, zoals benoemd bij reden 2, begin je het optimalisatieproces. Je ontdekt welke zoektermen converteren en welke juist niet. Voor converterende zoektermen maak je nieuwe campagnes aan en de niet converterende zoektermen voeg je toe bij de uitsluitingen. Door continue te blijven optimaliseren zet je Google Shopping zo effectief mogelijk in. Zo achterhaal je op welke zoektermen je gevonden wil worden en welke niet. Breed beginnen en zeer specifiek eindigen. In dat opzicht is Google Shopping voor een webshop veel interessanter dan de zoekadvertenties van Google.

Bij een zeer groot assortiment zijn er handige tools om je het leven wat gemakkelijker te maken. Een goed voorbeeld van zo’n tool is Channable. Met behulp van Channable kun je slimme regels instellen, zoals het niet vertonen van een advertentie wanneer een afbeelding niet is meegeleverd. Maar denk ook aan het niet tonen van een advertentie zodra een product niet meer op voorraad is.

Tot slot

Benieuwd wat wij als online marketing bureau voor jou kunnen betekenen? Wij helpen je graag verder met het opzetten van een Google Shopping campagne. Heb je al een campagne? Geen probleem! Wij helpen ook graag bij het optimaliseren van je Google Shopping activiteiten en het behalen van al je online ambities!

Meer weten?

Wil je graag meer weten over Google Ads of wil je graag een Google Ads training volgen? Wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!

Joost Brand afstudeerstagiair

Over de auteur: Joost Brand

98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
93 / 100
65 beoordelingen
91 / 100
68 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Google Shopping; 5 redenen waarom je hier als webshop gebruik van moet maken wordt beoordeeld met een 9.0 door 78 tevreden lezers!