Google Plus en SEO: 3 Tips

Iedereen met een beetje verstand van SEO kan je vertellen dat je Google Plus moet gebruiken om je vindbaarheid binnen Google te verbeteren. Maar waarom het nou eigenlijk zo belangrijk is, daar heeft bijna niemand een antwoord op. Drie tips om je vindbaarheid te vergroten met behulp van Google Plus.

1. De kracht van een groot netwerk

Het eerste punt is eigenlijk een inkoppertje, maar zeker niet onbelangrijk. Google gaat namelijk steeds meer waarde hechten aan ‘social proof’, oftewel sociaal bewijs van jouw bedrijf. In de praktijk betekent dit: hoe meer autoriteit jouw profiel heeft, hoe beter je gevonden wordt. Let op: autoriteit krijg je lang niet alleen van volgers en +1’s. Google heeft er weer een typisch ingewikkeld algoritme achter gehangen. Belangrijke aspecten zijn het aantal inkomende links naar je profiel en de autoriteit van de mensen in je netwerk. Zoek dus invloedrijke mensen uit je branche op en zorg voor inkomende links, net als naar je website.

2. Google Plus PageRank

Wat veel mensen over het hoofd zien, is dat een Google+ profiel ook gewoon een website is, en dus een PageRank meekrijgt van Google. Hoe actiever de pagina, hoe hoger de PageRank. Hoe hoger de PageRank, hoe waardevoller de uitgaande links. Stel dus dat je actief profiel hebt op Google Plus, en vanuit je profiel dagelijks naar de blog op je site linkt, dan heeft dit een positieve invloed op je vindbaarheid.

3. Knowledge Graph

Onlangs heeft Google ‘Knowledge Graph’ geïntroduceerd. Dit is een nieuwe functie binnen de zoekmachine, waardoor relevante informatie over het gezochte onderwerp direct naast de resultaten weergegeven wordt. Daarvoor wordt opnieuw gekeken naar de autoriteit van jouw bedrijf op een bepaald zoekwoord. Sta je bijvoorbeeld op de eerste plaats voor de zoekterm ‘groenteboer Dordrecht’, dan toont Google naast de zoekresultaten direct informatie uit jouw Google Plus profiel. Dat zorgt ervoor dat je direct extra opvalt en dus meer bezoekers op je website krijgt. Zorg dus voor een compleet, ingevuld profiel met autoriteit!

Kortom…

Autoriteit is het sleutelwoord. Om dit op te bouwen zorg je voor een actief profiel met een goede contentstrategie, waarmee je waarde toevoegt voor je doelgroep. Goede content verspreidt zichzelf en resulteert in een uitgebreid netwerk en organische inkomende links. Het kost wel tijd en geduld om dit op te bouwen. Stel het dus niet langer uit: dit is het moment om aan de slag te gaan met Google Plus!

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon