Google Keyword Tool wordt Keyword Planner

Indien je je ook maar een beetje bezig houdt met  SEO dan ontkom je simpelweg niet aan de Google Keyword Tool. Deze tool was jarenlang de basis voor vele SEO strategieën en campagnes. Het was namelijk gratis en gaf alle benodigde informatie voor zoekwoord onderzoek. Bovenal, de Keyword Tool kwam rechtstreeks van de bron vandaan en gaf dus de meest nauwkeurige informatie – want wie kan dat nou beter geven dan Google zelf? Online adverteren wordt met deze tool ook een stuk eenvoudiger, en goedkoper!

Daar is nu verandering in gekomen, want Google heeft sinds 28 Augustus 2013 de overstap gemaakt van Keyword Tool naar Keyword Planner.

Google Keyword Planner in het kort

De overstap ging echter niet gepaard zonder de nodige commotie. Kort gezegd maakt Google met de lancering van de Keyword Planner de statement dat zij een focus leggen op Pay Per Click Advertisers (AdWords gebruikers). Dit wordt meteen al duidelijk gemaakt door het feit dat je een AdWords account moet hebben om gebruik te kunnen maken van de tool. De Keyword Planner is dan ook zo gemaakt dat AdWords gebruikers- en marketeers hun lol op kunnen, terwijl de tool op bepaalde vlakken minder geschikt gemaakt is voor organische zoekmachine marketeers dan voorheen.

Bij binnenkomst van de Google Keyword Planner valt op dat er vier opties zijn. Ik zal deze even kort toelichten.

keywordplanner in het kort uitleg

Optie 1. Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken.
Dit is de optie die je het meest zult gebruiken. Je kunt hier een maximum van 50 zoekwoorden invullen, één website of één productcategorie. Allen met het doel om zoekwoordideeën te genereren.

Optie 2. Zoekvolume ophalen voor een lijst zoekwoorden of deze in advertentiegroepen indelen.
Hiermee kun je tot maar liefst 1000 zoekwoorden invullen of een CSV bestand uploaden die een maximum aan 10.000 zoekwoorden bevat. Deze optie is bedoeld om je inzicht te geven in het zoekvolume, en dus de potentiële performance, van de opgegeven zoekwoorden.

Optie 3. Verkeersschattingen ophalen voor een lijst zoekwoorden.
Geeft inzicht in het aantal geschatte kliks, kosten en vertoningen wat je per dag zult krijgen voor je opgegeven zoekwoorden.

Optie 4. Zoekwoordenlijsten kopiëren om nieuwe ideeën voor zoekwoorden op te halen.
Met deze optie kun je woorden met elkaar combineren om uit te zoeken of er op de betreffende zoekwoordcombinaties gezocht wordt en wat het zoekvolume is.

Tot dusver de Google Keyword Planner kort uitgelicht. Maar veel belangrijker voor ons zoekmachine marketeers – en na het doorspitten van deze blog mag jij jezelf daar ook toe rekenen 😉 – zijn de verschillen met de oude Google Keyword Tool.

Advertentiegroepideeën en zoekwoordideeën?

Waar de Google Keyword Tool voorheen de resultaten van de zoekopdracht allemaal in één scherm liet zien, laat de Google Keyword Planner zoekopdrachten zien als advertentiegroepen en als – de oude vertrouwde- specifieke zoekwoorden.

Dit is gemaakt om het gebruik van AdWords te vergemakkelijken maar biedt ook nut op het gebied van SEO. Het laat namelijk zien welke zoekwoorden Google als gerelateerd aan elkaar beschouwt.

Wat mij echter opvalt is dat de Google Keyword Planner in het tabje “zoekwoordideeën” minder effectieve en gerelateerde zoekwoorden laat zien dan de Google Keyword Tool. Daar staat echter tegenover dat het tabje “advertentiegroepideeën” nogal eens wat interessante zoekwoorden kan ontdekken.

uitleg werking keywordtool adwords

Geen brede zoekopdrachten meer?

Een van de punten waar veel SEO marketeers tegenaan lopen, is het gemis van de “breed” en “woordgroep” zoekopdrachten. De Google Keyword Planner staat standaard ingesteld om “exact match” zoekopdrachten te laten zien. Aan de ene kant is dit positief, het heeft namelijk door de jaren heen voor een hoop verwarring gezorgd bij veel mensen.Aan de andere kant is het voor de meer ervaren gebruikers een gemis.

brede zoekwoorden keyword tool

LET OP: wees niet verward door de optie om zoekwoorden toe te voegen aan je campagne als “breed” of “woordgroepen” – zoals in het plaatje te zien is. Dit maakt namelijk geen verschil in de zoekvolumes die je te zien krijgt. Het bepaald alleen hoe zoekwoorden worden toegevoegd indien je ze toevoegt aan je Adwords campagne.

Geen onderscheid meer qua gebruikt platform

Een andere ingrijpende verandering is het feit dat de Google Keyword Planner geen onderscheid meer maakt tussen het platform wat gebruikt wordt. Voorheen kon je precies zien hoeveel mensen er met een pc/laptop, tablet of smartphone op je keyword zochten.

Voor zoekmachine marketeers is dit vervelend. Want sommige bedrijven bevinden zich in branches die geen baat hebben aan bepaald soort gebruikers  – vaak vanwege conversies. Denk hierbij bijvoorbeeld aan webshops die weinig hebben aan mensen die de webshop bezoeken met een mobiele telefoon.

Uitstekende lokale targetting

Wat een hoop gebruikers echter enorm blij maakte is de nieuwe functie waarmee je heel gericht lokale zoekopdrachten kunt geven. Dit is bijzonder geschikt voor bedrijven die hun diensten voornamelijk regionaal aanbieden. Met deze functie kun je namelijk zelfs per stad het zoekvolume weergeven op een bepaald zoekwoord.

locatie targetting met keywordplanner

Al met al…

Ben ik gematigd wat betreft de vernieuwde Keyword Tool. Aan de ene kant wordt de AdWords gebruiker hiermee op zijn wenken bedient – wat niet gek is want Google is bedrijf en geen non-profit organisatie.
Maar ook de organische zoekmachine marketeer heeft een paar leuke nieuwe toevoegingen die gebruikt kunnen worden. Naast de bovengenoemde veranderingen zijn er namelijk nog een aantal leuke toevoegingen waar je nog wel achter zult komen, zoals een trend weergave die specificeert aan de hand van seizoenen.

Aan de andere kant zijn er juist weer een paar prima werkende functies uitgehaald. Waarom? Dat mag Joost weten. Wat ik wel weet is dat we het met de vernieuwde tool moeten doen, of we nou willen of niet. En ook dat blijf ik nog steeds met veel plezier doen.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over de Google zoekwoordplanner en/of andere online advertising zaken? Ben je geïnteresseerd in een Google Ads training? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedInFacebook en Instagram.

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp