6 handige Google Chrome extensies voor online marketing

Meer dan 50% van de Nederlandse desktop-gebruikers gebruikt Google Chrome. Een groot deel hiervan maakt gebruik van de desktop in verband met werk. Grote kans dat jij dit ook doet. En ben je regelmatig bezig met online marketing? Dan maken diverse Chrome extensies jouw leven een stuk makkelijker. Met extensies, ook wel add-ons, kun je namelijk makkelijk en snel in Chrome diverse zaken checken en uitvoeren. Klinkt goed toch? In dit artikel zoomen we specifiek in op Chrome add-ons voor online marketing.

Chrome add-ons / Google Chrome extensies

Via Chrome Web Store is het mogelijk om extensies te downloaden. Eenmaal een extensie gedownload, wordt deze rechtsboven zichtbaar in je Google Chrome browser. Vervolgens is het een kwestie van één keer klikken op de betreffende extensie en je verzoek wordt verwerkt. In de volgende alinea’s ga ik in op zes handige extensies.

google extensions in chrome browser

1. Wappalyser

Met Wappalyzer is het mogelijk om toegepaste technologieën van een website te achterhalen zonder in te loggen. De add-on herkent CMS systemen, e-commerce platforms, web frameworks, server software en analytics tools. Handig voor als je niet weet wat er allemaal geïnstalleerd is op je website of op die van een klant. Het is dus niet meer nodig om dit aan iemand te vragen.

google extensie wappalyzer in chrome

2. MozBar

Om te beoordelen of een website goed scoort in Google en in hoeverre deze voldoet aan de Google-richtlijnen, is de MozBar een ware uitkomst. De score van een website wordt in de vorm van een DA- en PA-score weergegeven. In het artikel Wat is DA, wat is PA en hoe wordt dit berekend? lees je meer over deze scores. Dankzij de MozBar extensie worden deze scores met maar één klik zichtbaar. Zo weet je gelijk hoe goed de betreffende website scoort. Tevens krijg je inzicht in diverse SEO elementen zoals de URL, paginatitel, meta tags, tussenkoppen (H1, H2 etc.) en dikgedrukte woorden op een pagina. Maar ook linkstatistieken en algemene attributen, zoals laadtijd en IP-adres worden in de MozBar zichtbaar. Kortom, een handige tool voor het achterhalen van je websitescore.

google extensie mozbar

3. Tag Assistent

Met Google Tagmanager kunnen marketeers eenvoudig binnen een paar klikken tags bewerken en toevoegen aan een website. Tevens heb je zo één verzamelpunt van al je tags. Om te checken of er een Tagmanager is gekoppeld aan een website, gebruik je Tag Assistent. Deze extensie laat direct zien of dit het geval is. Mocht dit zo zijn, dan kun je ook gelijk het account ID inzien en dit gebruiken om een verzoek te versturen.

google extension tag assistent

4. Facebook Pixel Helper

Heb je een bedrijfsprofiel op Facebook, dan heb je hopelijk ook een Facebook Pixel geïnstalleerd op je website. Zo niet, plaats deze pixel dan zo snel mogelijk op je website (deze pixel/tag kun je ook plaatsen in Tagmanager). Facebook Pixel trackt namelijk al het verkeer op je website. Met de data afkomstig van deze pixel kun je onder andere specifieke Facebook doelgroepen aanmaken en vervolgens een gerichte Facebook campagne opzetten. Gebruik Facebook Pixel Helper om te checken of er een Facebook Pixel op je website is geplaatst. Ook hier wordt de Pixel ID zichtbaar.

Een Google extensie voor Facebook pixell

5. Eye Dropper

Deze add-on is niet alleen handig voor online marketing, de Chrome extensie Eye Dropper is ook in veel andere situaties een handige tool. Want hoe vaak komt het wel niet voor dat je een kleur online ziet die je graag wilt gebruiken. Of wellicht ben je de kleurcode kwijt van een bepaalde bedrijfskleur. Eye Dropper is dan dé uitkomst. Met het pipetje klik je op de kleur die je wilt hebben en de Eye Dropper genereert de juiste kleurcode. Zo ben je altijd verzekerd van de juiste kleur bij bijvoorbeeld het opmaken van een bedrijfsdocument of afbeelding.

Google extensie om een kleurcode te achterhalen

6. Lightshot

Sta je op een webpagina waar je graag een printscreen van wilt hebben? Maak dan gebruik van Lightshot. Met één klik op de knop heb jij een printscreen te pakken en kun je ook nog eens notes toevoegen, iets highlighten en/of iets afschermen. Vervolgens kun je de printscreen eenvoudig opslaan als jpg. en gebruiken voor in een presentatie, artikel enzovoorts.

Google extensie voor het maken van een printscreen

Zo, dat zijn voor nu wel even genoeg extensies in je Google Chrome browser. Het gebruik van deze extensies scheelt een hoop tijd en gevraag bij collega’s of klanten. Voortaan neem jij het heft in eigen hand!

Meer weten?

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op! Op de hoogte blijven van de laatste marketingontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram!

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon