Google Analytics uitleg: 6 rapporten die je moet kennen

Google Analytics is hét platform om statistieken van je website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Miljoenen websites en digital marketing campagnes maken gebruik van dit gratis door Google aangeboden platform. Net als Google Search Console en andere third-party tools, geeft Google Analytics je inzicht in de belangrijkste statistieken over je doelgroep, organische en betaalde websitebezoeken, social media en de performance van je website.

Uitleg over Google Analytics rapporten

Google Analytics is voor ons onderdeel van de dagelijkse routine om performance en rapporten te monitoren. Voor degene die (nog) niet zo thuis is in wat Google Analytics te bieden heeft, is het zeker de moeite waard om eens in de 6 rapporten te duiken in onderstaande uitleg over Google Analytics. Controleer deze rapporten dan ook regelmatig, want naast waardevolle inzichten kan je op basis van deze informatie ook uitstekend optimaliseren. Houdt ze dan ook regelmatig in de gaten!

1. Aangepaste rapporten

Hoe vaak kijk je wel niet in Google Analytics om hetzelfde rapport, dezelfde statistieken of stukken data te vinden? Hoe vaak moet je antwoord geven aan je leidinggevende op steeds dezelfde vragen? Zodra je antwoord op deze vragen vaker is dan één keer, dan zijn aangepaste rapporten iets voor jou. Je kan namelijk aangepaste rapporten maken voor zo’n beetje elke dataweergave die je in Google Analytics tegenkomt.

Hiermee kan je veel tijd besparen op het telkens maar opnieuw opzoeken van dezelfde data. Ook kan je de data in overzichtelijke widgets weergeven en je kunt zelfs automatische exports versturen naar degene die geïnteresseerd zijn in de statistieken.

Aangepaste rapporten in Google Analytics

Social media dashboard van 2Bfound in Google Analytics

2. Affiniteitscategoriën

Dit rapport vind je terug onder Doelgroep → Interesses → Affiniteitscategoriën en kan op veel manieren worden ingezet. Zie je hier nog geen data? Dan moet je nog even akkoord gaan met de gebruikersvoorwaarden van Google om dit rapport te voorzien van inhoud.

Je kan bijvoorbeeld:

  • Content schrijven voor specifieke doelgroepen en inzetten voor je social advertising campagnes.
  • Segmenten met elkaar vergelijken.

Kansen benutten die gebruik maken van specifieke doelgroepen en segmenten is erg krachtig wanneer je dit toepast op bijvoorbeeld je contentstrategie.

De data uit dit rapport biedt ook veel opties voor het toevoegen van dimensies en het filteren van de weergaven. Het affiniteitscategoriën rapport is een uitstekend uitgangspunt wanneer je wilt weten:

  • Wie je doelgroep is
  • Hoe ze converteren
  • Aan welke inspanningen je prioriteit dient te geven
Uitleg over affiniteitscategoriën in Google Analytics

Affiniteitscategoriën van 2Bfound in Google Analytics

3. Benchmarking – kanalen

Als jij je ooit hebt afgevraagd, of als iemand ooit aan je heeft gevraagd, hoe jouw website presteert tegenover anderen in dezelfde branche, dan is het benchmarking rapport een verborgen juweel!

In het benchmarking rapport kan je vrij gedetailleerde branchegegevens vinden en de prestaties van je website op de verschillende kanalen vergelijken met de rest van je branche. Dit is ideaal wanneer je doelen en een ondergrens wilt bepalen maar moeite hebt om dit tot stand te krijgen. Het is natuurlijk veel leuker om je doelen te baseren op echte concurrentie in plaats van op aannames.

Uitleg over Benchmarking in Google Analytics

Benchmarking – kanalen van 2Bfound in Google Analytics

4. Gebruikersstroom

Hoewel de visualisatie er overweldigend uit kan zien omdat het er zo druk uitziet en moeilijk lijkt te ontcijferen, kom je in dit rapport sneller tot de essentie in tegenstelling tot andere rapporten. In veel gevallen zou je veel dieper in Analytics moeten duiken om net zo’n compleet overzicht te kunnen genereren.

Ook kan je patronen in de customer journey ontdekken en op basis daarvan de content op de website vormgeven om zo de paden te veranderen.

Uitleg over Gebruikersstroom in Google Analytics

Gebruikersstroom van 2Bfound in Google Analytics

5. Site-Content – bestemmingspagina’s

Ondanks dat dit een heel basic rapport is merk ik toch vaak dat mensen hier niet van op de hoogte zijn. Zodra je de beste landingspagina’s op je website hebt achterhaald kan je de connectie leggen tussen specifieke marketing uitingen zoals je organische zoekopdrachten, viral content etc. Door dimensies te selecteren zie je ook nog eens welke bron belangrijk is voor de betreffende pagina. Zo weet je direct wat het meeste traffic genereert.

De oplettende lezer heeft natuurlijk al opgemerkt dat de connectie van je landingspagina’s met je organische zoekopdrachten niet altijd wat oplevert. Dit komt doordat je organische zoekopdrachten niet altijd zichtbaar zijn in Google Analytics. Ze worden dan aangegeven als ‘not provided’ zoekwoorden. Collega Wilfred schreef eerder een blog over Not provided zoekwoorden zichtbaar maken in Google Analytics. Kortom, een absolute aanrader als je het volledige zoekgedrag van je doelgroep wilt achterhalen.

Tevens is dit belangrijk voor je SEO strategie. Je wilt natuurlijk voor je belangrijke onderdelen het meest relevante verkeer binnenhalen.

Uitleg over Bestemmingspagina’s in Google Analytics

Bestemmingspagina’s van 2Bfound in Google Analytics

6. Multi-channel trechters – Ondersteunende conversies

In veel gevallen converteert een bezoeker niet tijdens het eerste bezoek. Uiteraard zijn alle bezoeken voordat de conversie heeft plaatsgevonden ook van belang.

Met het ondersteunende conversies rapport achterhaal je welke kanalen hebben bijgedragen aan de conversie. In sommige gevallen zie je namelijk steeds hetzelfde kanaal dat verantwoordelijk is voor het grootste deel van je laatste klik conversies (het attributiemodel waar Google Analytics standaard op staat ingesteld). Nu willen we natuurlijk ook credits aan de kanalen die hebben bijgedragen aan deze conversie.

Het kan namelijk zomaar voorkomen dat je eraan denkt om een kanaal af te schrijven omdat het geen conversies oplevert volgens het laatste klik attributiemodel, terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn.

Meet je de transactiewaarde in Google Analytics van bestellingen bijvoorbeeld, dan zie je ook nog eens hoeveel bijdrage het kanaal heeft geleverd in euro’s.

Uitleg over Multi-channel trechters in Google Analytics

Multi-channel trechters van 2Bfound in Google Analytics

Google Analytics cursus; verbreed je kennis!

Meer weten over Google Analytics? Leer je website te analyseren met de Google Analytics training van 2Bfound. Als Google Analytics expert helpen we je graag verder!

Wil jij graag continu op de hoogte blijven van de laatste online marketing ontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter!

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost

Beoordeling artikel:

Google Analytics uitleg: 6 rapporten die je moet kennen wordt beoordeeld met een 8.8 door 127 tevreden lezers!
93 / 100
65 beoordelingen
91 / 100
68 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen