Google Adwords beheer uitbesteden, of zelf doen? De voor- en nadelen

Een Google AdWords campagne zelf beheren, of toch maar over laten aan een AdWords specialist?

Google AdWords is en blijft nog steeds een effectieve manier van adverteren. Het grootste voordeel van Google AdWords is dat er zeer snel resultaten te zien zijn in de zoekmachine. Echter nu nog rendement halen uit de campagne, dat is vaak nog niet zo eenvoudig. AdWords uitbesteden is een keuze die vaak wordt gemaakt door organisaties wanneer zij door de bomen het bos niet meer zien. En dat is helemaal niet erg, sinds de oprichting in 2002 is Google AdWords uitgegroeid tot een platform met veel mogelijkheden.

Nog niet bekend met Google AdWords en de mogelijkheden ervan? Lees dan ons artikel ‘Wat is Google AdWords?’

Google AdWords uitbesteden, de voordelen

Het uitbesteden van Google AdWords kent duidelijke voordelen. Hieronder zetten wij er een paar voor je op een rij.

Tijdsbesparing

Een goed geoptimaliseerde AdWords campagne kost vaak veel tijd om op te zetten en er dient constant gemonitord te worden hoe de campagne verloopt. Wanneer je de AdWords campagne uitbesteedt hoeft u daar zelf geen tijd in te investeren. Zo wordt tijd bespaart voor:

  • Een zoekwoordenonderzoek: Om een goed en grondig zoekwoordenonderzoek uit te voeren is kennis en ervaring nodig. Het zoeken van veelgebruikte termen is voor velen een eenvoudige tak. Het zijn echter de zoekwoorden die minder gebruikt worden die belangrijk zijn. Wat wij hier mee bedoelen? Stel, je bent een aanbieder van sportschoenen. Het adverteren op een zoekwoord als ‘sportschoenen’ levert meer kliks op dan het zoekwoord ‘blauwe sportschoenen kopen heren’. Maar het doel van Google Ads is in dit geval het verkopen van sportschoenen. Het focussen op de voor je organisatie beste zoekwoorden kost veel tijd wanneer je hier zelf mee bezig bent.
  • Het opzetten van de Google Ads campagne: Het op de juiste manier opzetten van de Google AdWords campagne is in onze ogen een essentieel. Een goede structuur zorgt voor overzicht en bespaart tijd tijdens optimalisatie momenten. Wij adviseren vaak eenzelfde structuur aan te houden voor de AdWords campagne als die van de website. Het opzetten van een goede campagne is bij het uitbesteden van je  Google AdWords campagne een mogelijkheid die je hoe dan ook veel tijd gaat besparen.
  • Het monitoren van je Google Ads campagne: Op het moment dat een campagne draait begint het adverteren op Google pas echt. In het begin is het belangrijk om data te verzamelen om te bepalen welke koers het schip moet varen. Voldoende data is bovendien noodzakelijk om gegronde beslissingen te maken. Zo kan een zoekterm niet worden uitgesloten op basis van tien klikken. Het monitoren van je campagnes en het maken van de juiste beslissingen bespaart niet alleen veel tijd. Het resulteert vaak in meer conversies en lagere kosten per conversie.

Kennis

Wanneer je kiest voor een Google AdWords Certified partner, weet je zeker dat jouw campagne in goede handen is. Zelf mis je misschien de nodige kennis om zoveel mogelijk rendement te halen uit jouw campagne. Door  de werkzaamheden uit te besteden aan een Google AdWords bureau haal je meer rendement uit jouw campagnes. Zo is er binnen een professioneel Google Ads bureau vaak meer kennis over:

  • Het meetbaar maken van de resultaten. Je kunt nog zo goed zijn in het genereren van verkeer; als je niet weet wat dit verkeer op je website doet, weet je in principe nog niets. Het is dus van groot belang om je conversies (zoals aankopen en contactformulieren) meetbaar te maken.
  • Het optimaliseren van het Google AdWords-account. Er zijn veel facetten binnen een Google AdWords account die kunnen worden geoptimaliseerd. Vaak wordt bij optimaliseren alleen gedacht aan zoekwoorden. Dit is slechts een klein onderdeel van het geheel.
  • Op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Een Google Ads bureau is te allen tijde op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden binnen Google Ads. Voor een organisatie die niet heel de dag met online marketing bezig is, is het lastig om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen.

Rapportages

Bij het uitbesteden van je Google Ads werkzaamheden worden organisaties vaak gerapporteerd. Dit zijn meer uitgebreidere rapportages dan de standaard rapportages van Google zelf. Hierdoor heb je direct inzichtelijke welke resultaten zijn behaald, wat het heeft opgeleverd én wat het heeft gekost. Ook bij 2Bfound werken wij met maandelijkse Google Ads rapportages, die wij aan het begin van van de maand naar iedere klant sturen.

Ervaring

Het uitbesteden van de Google AdWords campagne bij een betrouwbare partner biedt veel voordelen, zoals enkele hierboven al zijn benoemd. Jarenlange kennis en ervaring met Google Ads zorgen voor rendabele campagnes. Onvoldoende ervaring kan resulteren in niet goed onderbouwde beslissingen, die een campagne bovendien vaak niet ten goede komen.

 

Google AdWords uitbesteden, de nadelen

  • Kosten: Het uitbesteden van een AdWords campagne is natuurlijk nooit gratis, het uitbesteden brengt extra kosten met zich mee. De kosten voor het uitbesteden had u anders in kunnen zetten als extra budget voor AdWords.
  • Geen kennis: Bij het uitbesteden van uw Google AdWords campagne zult u zelf geen kennis van Google AdWords op doen.

Kortom…

Wanneer u zelf niet veel verstand van Google AdWords campagnes opzetten of monitoren heeft of hier gewoonweg geen tijd voor heeft, dan is het verstandig om dit uit te besteden aan een extern bedrijf, mits hier budget voor is. Het grootste voordeel aan het uitbesteden is natuurlijk dat de jarenlange kennis van deze bedrijven uw campagne alleen maar ten goede komt. Het brengt ook uiteraard kosten met zich mee, maar wanneer de campagne veel meer rendement op gaat leveren is dit het uiteindelijk wel waard. Wat is uw mening over het uitbesteden van een AdWords campagne?

Je Google AdWords skills uitbreiden?

Volg de Google AdWords training van 2Bfound en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of wil je graag advies over je AdWords budget. Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedInFacebookInstagramTwitter en Google+ voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost