Google Ads ontwikkelingen Q3 2019

Google verbetert haar algoritme continu, dat is duidelijk. Met behulp van kunstmatige intelligentie en de kracht van machine learning is ook Google Ads de laatste jaren veel veranderd. Na het toevoegen van automatische biedstrategieën, doelgroepen en meer is het nu tijd voor:

  • Een update voor zoektermen, met name de intentie ervan;
  • De verdwijning van ‘Gemiddelde Positie’ als metric;
  • De verdwijning van de versnelde weergave voor budgetten.

1. Google Ads zoekwoorden update: gelijksoortige varianten met dezelfde betekenis

Kijkend naar bovenstaande kop zul je vast denken: “Wat wordt er bedoeld met gelijksoortige varianten met dezelfde betekenis?” En dat is geheel terecht. Hiermee bedoelt Google dat een advertentie kan worden getriggerd door zoektermen die een variant zijn op de door jou gekozen zoektermen. Hieronder wordt het door Google zelf goed toegelicht. Zoals je kunt zien wordt +lawn +mowing (grasmaaien) gebruikt, maar wordt ‘grass cutting and gardening’ gezien als een gelijksoortige variant met dezelfde betekenis.

google ads keyword update: Broad match modifier keyword door google

Gelijksoortige varianten met broad match modifiers

google ads keyword update: phrase match keyword door google

Gelijksoortige varianten met phrase match keywords

Google Ads zoekwoorden door de jaren heen

In de beginjaren van Google Ads (destijds Google AdWords) kon een advertentie alleen worden geactiveerd als de zoekterm EXACT aansloot bij de door de adverteerder gebruikte zoekterm. Op het moment dat een potentiële klant één letter verkeerd typte werd de advertentie niet getoond.

Vervolgens verbeterde Google het algoritme waardoor spelfouten voortaan ook werden meegenomen in de advertentieveilingen. Als voorbeeld: ‘partytnt hurn’ werd door Google opgevat als ‘Partytent huren’, maar ook: ‘huren partytent’. Door deze verbetering van het algoritme was het gemakkelijker om potentiële klanten te bereiken.

En de nieuwste ontwikkeling werd vorig jaar al geïntroduceerd bij de exacte zoektermen. Dit was de eerste stap naar het begrijpen van de intentie van een zoekterm. Dat deze technologie nu ook toepasbaar is op zoekwoorden met broad modifiers (het +’je) en woordgroepen (met “…“) is het bewijs dat het algoritme alsmaar blijft verbeteren.

google ads keyword update: same intent keywords voor exacte zoekwoordtype door google

Gelijksoortige betekenis zoekwoorden voor exacte zoektermen

Waarom is deze ontwikkeling dan zo belangrijk?

Google geeft aan dat 15% van alle dagelijkse zoektermen binnen het platform uniek zijn. Dit betekent dat er veel kansen liggen voor bedrijven om deze unieke zoektermen op te pakken. Google verwacht dat campagnes 3-4% meer kliks en conversies genereren met behulp van broad modifiers en woordgroepen.

Wat betekent deze ontwikkeling voor Google Ads werkzaamheden?

Iedere Google Ads update maakt ons bij 2Bfound weer super enthousiast. Toch moet er altijd rekening worden gehouden met het feit dat de update invloed heeft op onze werkzaamheden. Met deze update is het zeer waarschijnlijk dat de advertenties door extra zoektermen wordt geactiveerd, ofwel de kans op meer klikken. Dit kan meerdere gevolgen hebben:

  • Er is onvoldoende budget voor alle zoektermen én klikken. Er is dus eventueel meer budget nodig;
  • De advertentie wordt geactiveerd door niet-relevante zoektermen, ondanks het feit dat de intentie enigszins hetzelfde kan zijn;
  • Hierdoor is het belangrijk om de zoektermen blijvend te monitoren en negatieve zoektermen toe te voegen.

Lees ook: Wat is Google Ads?

2. De verdwijning van ‘Gemiddelde positie’

Deze ontwikkeling is al een tijdje bij ons bekend, maar vanaf september 2019 is het zover: de gemiddelde positie verdwijnt als metric binnen Google Ads, één van de oudste metrics binnen het platform. Maar wees niet getreurd, er zijn twee metrics beschikbaar die de ‘gemiddelde positie’ meer dan goed opvolgen. Deze zijn:

  • Vertoningen (top) %: dit percentage toont hoe vaak een advertentie is vertoond in de top 4 van de zoekresultaten, ofwel: boven de organische zoekresultaten.
  • Vertoningen (abs. top) %: dit percentage toont hoe vaak een advertentie is vertoond op de 1e plek van de zoekresultaten, de absolute top.

Met behulp van deze twee metrics ben je vele malen beter in staat in te schatten op welke posities je advertenties worden vertoond. Verander bijvoorbeeld het bod, voeg een extra doelgroep toe of herschrijf een advertentietekst en vergelijk de percentages met elkaar om te achterhalen wat voor de desbetreffende advertentie werkt. De gemiddelde positie geeft enkel aan wat het gemiddelde is van de plek binnen de veiling over een bepaalde periode: waardevol, maar niet inzichtelijk genoeg.

google ads metrics: vertoningen (top) %, vertoningen (abs. top) %, gemiddelde positie

Metrics in Google Ads

3. Verandering in advertentieweergave

In Google Ads is het mogelijk om aan te geven met welke ‘snelheid’ de adverteerder wil dat zijn of haar advertenties worden getoond. Hier zijn twee mogelijkheden beschikbaar binnen het platform:

  • De normale weergavesnelheid voor budgetten: met deze weergave optimaliseert Google het budget zo optimaal mogelijk gedurende de dag. Op deze manier wordt voorkomen dat het budget eerder opraakt. Dit wordt vaak aangeraden wanneer je wil dat klanten gelijkmatig over de dag worden bereikt. Een beperkt budget maakt het alsnog lastig om de gehele dag vertoond te worden.
  • De versnelde weergave voor budgetten: zoals de naam het al doet zeggen houdt deze weergave geen rekening met het optimaal verspreiden van het budget over de dag. Google houdt dus simpelweg geen rekening met het opgegeven budget. Deze weergave wordt niet aanbevolen voor de meeste adverteerders.

Vanaf 1 oktober komt de versnelde weergave voor budgetten echter te vervallen. Campagnes met deze instelling worden automatisch omgezet naar de normale weergave. Google geeft als reden voor deze wijziging: “voor campagnes met een beperkt budget kan [versnelde weergave] CPC’s verhogen vanwege toegenomen concurrentie vroeg op de dag, of onbedoeld het grootste deel van uw budget in eerdere tijdzones besteden.”

Belangrijk: deze wijziging heeft geen effect op display of video-campagnes.

Meer weten?

Wil je graag meer weten over Google Ads of wil je dit graag uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je graag wekelijks op de hoogte worden gebracht wat betreft het laatste online marketing nieuws? Volg ons dan op LinkedIn!

Joost Brand afstudeerstagiair

Over de auteur: Joost Brand