Facebook Advertising trends voor 2021

Als je denkt dat Facebook niet meer mee doet, heb je het mis. Het potentiële bereik dat adverteerders op dit platform hebben, is enorm. In 2017 telde Facebook nog 1,9 miljard gebruikers. In 2020 zijn we inmiddels gestegen naar de 3 miljard gebruikers. Dit geeft aan hoeveel potentiële groei er zit in dit platform. Daarom is het zeker geen slecht idee om te kijken of het interessant is voor jou om ook te gaan adverteren op Facebook. In deze blog schets ik 4 belangrijke trends die jij, als beginner of ervaren adverteerder, kan verwachten in het komende jaar.

1. Impact van de coronacrisis

2020 is natuurlijk een jaar waarin de coronacrisis er goed ingehakt heeft, wat negatieve gevolgen heeft gehad voor heel veel bedrijven. De verwachting is dat deze economische onzekerheid nog sterk zal blijven doorpakken de komende tijd. 

Het gebruik van social media is, ook tijdens de crisis, sterk toegenomen. In Nederland zagen we tijdens de uitbraak in mei 2020 dat meer mensen actief waren. Het aantal Instagramgebruikers steeg met 11% en dat van Facebook steeg met maar liefst 22%. Eigenlijk is dit best logisch als je bedenkt hoeveel tijd mensen binnen hebben doorgebracht als gevolg van de coronacrisis. Mensen hebben veel meer tijd te besteden waardoor ze vaker actief zijn op social media platforms. Hierdoor gaan mensen ook meer online aankopen doen. Hierin hebben Facebook advertenties een enorme bijdrage: het triggert mensen om aankopen te doen. 

Door de coronacrisis en de sterke toename van Facebookgebruikers veranderen er ook wat dingen op het Facebook platform, wat gevolgen kan hebben voor jouw bedrijf. Facebook heeft vanwege de coronacrisis haar advertentiebeleid aangepast. Facebook zegt zelf hierover:

“Als reactie op de uitbraak van het coronavirus (COVID-19) zet Facebook zich in om gezondheidsfunctionarissen wereldwijd te ondersteunen en mensen veilig, op de hoogte en verbonden te houden via onze apps. Als onderdeel hiervan passen we ons advertentiebeleid toe op nieuwe vormen van misbruik die we op het platform tegenkomen”. 

Vanwege deze aanpassing in het beleid veranderen ook bepaalde dingen in de advertenties, en dan met name in hoe de doelgroep jouw advertenties ziet. Als je bijvoorbeeld een winkelverkeer campagne hebt lopen, waarbij je zoveel mogelijk mensen naar jouw winkel probeert te krijgen, krijgt jouw doelgroep een kort bericht van Facebook te zien. In dit bericht wordt geadviseerd om de richtlijnen van de overheid over het coronavirus te raadplegen voordat je een winkelbezoek gaat doen. Dit kan er natuurlijk voor zorgen dat jouw doelgroep die zo’n advertentie ziet eerder thuis blijft. Dit zijn dingen waar je als adverteerder rekening mee moeten houden wanneer je bijvoorbeeld een winkelverkeercampagne aan het runnen bent. Houd dus het advertentiebeleid goed in de gaten, zo voorkom je tegen verrassingen aan te lopen in 2021. 

2. E-commerce: wat gaat er gebeuren?

Door de sterke toename in het gebruik van social media zien we ook een sterke stijging in e-commerce. We zien dat e-commerce het afgelopen jaar met maar liefst 18% is gestegen. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de meeste mensen binnen blijven en online gaan winkelen. Dit is een makkelijkere en veiligere manier om aan producten te komen, dan naar de winkel gaan. 

We zien dat sommige sommige organisaties een ongekende groei doormaken en dat er extra veel vraag is naar producten of diensten van deze organisaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleding. We zien een daling binnen de detailhandel en mensen kiezen ervoor om veilig thuis te blijven en online te gaan shoppen. Hierdoor zetten veel bedrijven Facebook advertenties en Facebook remarketing in, om zo de juiste doelgroep online te benaderen. 

Facebook Advertising trend: remarketing

3. Kosten Facebook adverteren – waar gaat dit heen?

We hebben dus gezien dat er een sterke toename heeft plaatsgevonden in het social mediagebruik. En dat mede hierdoor ook een grote stijging heeft plaatsgevonden op veel e-commerce platformen. Maar wat voor gevolgen heeft dit voor voor jouw advertentiekosten op Facebook?

Het afgelopen jaar hebben we een verschuiving gezien in de gemiddelde kosten per klik die Facebook adverteerders betalen. Je hebt bij Facebook Advertising, net zoals bij Google Advertising, te maken met een veiling. Je concurreert met bedrijven die op dezelfde doelgroep adverteren. Hoe minder concurrentie er is binnen de veiling, hoe goedkoper het wordt om te adverteren op Facebook. Eind maart 2020, toen de coronacrisis net begonnen was, zag Facebook dat veel bedrijven stopte met adverteren. Bedrijven waren bang en dachten dat het slim was om alles op hold te zetten. Hierdoor zijn de advertentieprijzen binnen Faceboook flink omlaag gegaan en kun je met een relatief laag budget een grote doelgroep bereiken.

Daarom is het ideaal om nu in te springen met Facebook adverteren. Wanneer de coronacrisis achter de rug is zullen veel bedrijven hun strategieën aanpassen en weer beginnen met Facebook adverteren, hierdoor zullen alle kosten ook weer met de dag gaan toenemen. Mijn advies is dan ook, heb je een product of dienst waar momenteel vraag naar is. Probeer Facebook adverteren uit, en kom er op een goedkope manier achter of het werkt voor jou. 

4. Facebook Advertentie-indelingen blijven veranderen

Als laatste zien we snelle veranderingen in de Facebook Advertentie-indelingen. De technologieën worden met de dag beter binnen het platform. Dit houdt in dat de advertentiemogelijkheden steeds levendiger worden en meer interactie geven. Denk hierbij een gebruiksvriendelijke advertenties, wat het fijner en leuker maakt om naar te kijken. 

Een voorbeeld hiervan is de carrousel advertentie. Hiermee kun je in één advertentie tot wel 10 afbeeldingen weergeven aan je doelgroep. Iedereen die de advertentie ziet kan door de carrouselkaarten scrollen door op mobiele telefoons of tablets te vegen of op een computerscherm op de pijltjes te klikken. Per carrousel kun je dan dan bijvoorbeeld 5 categorieën laten zien die naar verschillende landingspagina’s leiden. Hiermee geef je de doelgroep meer opties waaruit ze kunnen kiezen en verhoog je het doorklikratio van je advertentie. 

Of zoals ook hieronder te zien kun je gebruik maken van je camera, om te zien of het nieuwste Nespresso apparaat wel in jouw keuken past. Je hoeft alleen je camera te richten op de plek waar jij je Nespresso apparaat wilt neerzetten, terwijl je gewoon op de Facebook tijdlijn aan het scrollen bent. 

Facebook Advertising trends

De verwachting is dat er steeds meer nieuwe advertentiemogelijkheden bijkomen, die meer beleving en interactie geven aan jouw doelgroep. 

Conclusie: Waar gaat Facebook Advertising heen in 2021?

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen liggen er enorm veel kansen om te gaan adverteren op Facebook. Juist door de komst van de corona crisis stijgt het social media gebruik en kopen steeds meer mensen online producten. Daarnaast zijn er veel bedrijven die juist gestopt zijn met adverteren op Facebook omdat ze op kosten willen besparen in deze tijd. Mede hierdoor daalt de concurrentie en is het nú de meest aantrekkelijke periode om te adverteren op Facebook.

Meer weten?

Wil je na het lezen van deze blog graag starten met Facebook Advertising? Zeker doen! Dit is absoluut het proberen waard en we hebben al veel mooie resultaten weten te behalen op het platform van Facebook. Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

 

Thijs de Rooij trainee bij 2Bfound online marketing

Over de auteur: Thijs de Rooij

94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Facebook Advertising trends voor 2021 wordt beoordeeld met een 8.2 door 97 tevreden lezers!