Voor- en nadelen Google Adwords

De meeste mensen zijn al wel bekend met Google Adwords, je komt deze advertenties vaak tegen als je in de zoekmachine aan het zoeken bent. Google Adwords advertenties worden aan de bovenkant, rechterkant of onderkant van de zoekresultaten op de eerste pagina getoond. Maar wat zijn nu de voor- en nadelen van het inzetten van Google Adwords voor je onderneming? In dit artikel zullen de voor- en nadelen van Google Adwords opgesomd worden om vervolgens een geschikte keuze te kunnen maken..

De voordelen van Google Adwords

  • Snel resultaat: Met Google Adwords is het enkel door te betalen mogelijk om op de eerste pagina van Google te komen, wanneer je de Adwords campagne op hebt gezet wordt je gelijk getoond als er wordt gezocht op de ingevoerde zoekwoorden. Terwijl een toppositie in de organische zoekresultaten vaak veel langer duurt.
  • Targetten: Het is mogelijk om je advertenties enkel op specifieke tijdstippen weer te geven, hierdoor kan er zeer gericht geadverteerd worden. Ook kan er gekozen worden om in een bepaalde plaats je advertenties te vertonen. Erg handig vooral als je enkel lokaal actief bent en hier meer bekendheid wilt.
  • Veel zoekwoorden: Bij Adwords kan je veel verschillende woorden invoeren, waarop je getoond wilt worden. Dit in tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie, waar je meestal maar je pagina op een paar belangrijke zoekwoorden kan ‘inrichten’.
  • Slechte positie organisch: Ook al wordt je in de organische zoekresultaten niet goed gevonden, met Adwords zal je gegarandeerd op de eerste pagina van Google verschijnen.

 

De nadelen van Google Adwords

Google Adwords is een zeer effectief middel om in te zetten, maar er kleven zoals altijd ook nadelen aan deze vorm van adverteren.

  • Lange termijn: Wanneer er zoekmachine optimalisatie toegepast wordt zijn de behaalde posities voor langere termijn. Bij Adwords daalt de vindbaarheid van je website gelijk wanneer er besloten wordt te stoppen met adverteren.
  • Kosten per klik: Op concurrerende woorden zullen de kosten per klik best duur zijn, door het biedsysteem wat Google hanteert voor Adwords.
  • Optimalisatie: Een Adwords campagne die niet goed geoptimaliseerd is zal veel geld kosten, maar helaas weinig opleveren.

Kortom…

Google Adwords heeft veel voordelen om snel gevonden te worden in de zoekmachine. Maar ook nadelen zoals de kosten, die hoog op kunnen lopen wanneer de campagne niet goed geoptimaliseerd is. Het is verstandig om rekening te houden met de voor- en nadelen van Google Adwords bij het kiezen van een juiste strategie. Uiteraard is het ook mogelijk om zowel zoekmachine optimalisatie als zoekmachine adverteren in te zetten.

Succes met het laten stijgen van je positie in Google!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van Google AdWords voor jouw bedrijf? We helpen je graag! Neem contact met ons op! Verder vind je ons ook op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+.

 

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost