Een Google penalty… Wat nu?

Google deelt penalty’s uit aan website die frauderen om hoger gerankt te worden binnen de zoekresultaten. Google heeft een aantal regels opgesteld waar iedere webmaster zich aan moet houden. Wordt dat niet gedaan, dan wordt er gestraft. Deze regels zijn openbaar en toegankelijk voor iedereen. Wanneer er een Google penalty wordt uitgedeeld aan een website, wordt deze aanzienlijk lager dan voorheen gerankt binnen de zoekresultaten. Een penalty kan zelfs leiden tot een definitieve Google banning.

Dit artikel geeft verdere uitleg over;

  • hoe een Google penalty herkennen
  • wat te doen bij een Google penalty
  • hoe een Google penalty voorkomen

Herkennen van een Google penalty

Er zijn vier verschillende soorten Google penalty’s die een site toegekend kan krijgen (voor zover bekend). Het cijfer voor de naam staat voor het aantal gezakte rankings van de straf.

  • 6 Ranking Penalty: Deze wordt toegekend aan sites met nummer 1 positie die een te snelle SEO groei hebben gemaakt. Een groei die (bijna) niet natuurlijk mogelijk is.
  • 30 Suppression Penalty: Deze wordt gegeven wanneer een website weinig tot geen echte content bevat maar er wel middels Adsense clicks probeert te verzamelen om inkomsten te genereren.
  • 50 Paid Links Penalty: Een voorwaarde van Google is dat betaalde links een een rel=nofollow tag meekrijgen zodat de pagerank niet doorgegeven wordt. Op die manier kan een pagerank niet gekocht worden. Sites die gebruik maken van linkfarms en/of directory listings hebben een grote kans deze penalty te krijgen.
  • 950 Penalty: Dit is de zwaarste penalty van Google waarmee aangegeven wordt dat de site dicht bij een complete Google ban is.

Oorzaak van een Google penalty

Eerst moet er vastgesteld worden dat de website daadwerkelijk een penalty heeft gekregen. Als een website van de een op andere dag een flinke daling binnen de Google zoekresultaten maakt,  is het mogelijk dat er een penalty is uitgedeeld. Maar andere factoren kunnen dit ook hebben veroorzaakt.

Indexering

Wanneer de website niet geïndexeerd is door Google, wordt deze ook niet getoond in de resultaten. Om te controleren of de website is geïndexeerd of niet kan het volgende gedaan worden. Typ in de adresbalk van de browser het volgende: site:www.jedomeinnaam.nl en vervang “jedomeinnaam” door de echte domeinnaam. Nu verschijnt er een overzicht van alle pagina’s  op de website die worden geïndexeerd door Google. Verschijnt er geen enkele pagina, dan kan Google de site niet indexeren door een < technische fout> of is de website door Google verbannen.

Algoritme

Het kan ook zo zijn dat Google-algoritme haar algoritme heeft veranderd. Het algoritme is de normering waarmee Google bepaald hoe hoog een site scoort op een bepaald zoekwoord. Hoe hoger de score hoe hoger de ranking.

Voorbeeld: Google rankt u hoog op een bepaald zoekwoord omdat u hoog scoort op normering A en B.  Op normering C en D scoort u matig tot slecht. Wanneer Google het algoritme wijzigt en er bepaald wordt dat normering C en D zwaarder gaan wegen dan A en B, is het logisch dat u met deze score zakt in de resultaten. Want op de nu belangrijkste normering scoort u gemiddeld tot laag. Concurrenten die op deze punten wel goed scoren (en minder op A en B) kunnen nu toch boven u komen te staan.

Wanneer het algoritme is veranderd is de enige oplossing de site aanpassen op de nieuwe richtlijnen/normering. Houd blogs in de gaten, die kunnen informeren hoe in te spelen op deze veranderingen.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de <Google webmastertool>, zal deze ook aangeven dat de site een Google penalty heeft ontvangen.

Wat te doen bij een Google penalty

Als het Algoritme van Google is onlangs niet veranderd en de website wordt wel geïndexeerd, wat nu? Ga op zoek naar de volgende (technische) fouten en los deze op:

  • crawlfouten, mogelijk kan de website niet meer geïndexeerd worden, controleer in dat geval het robots.txt-bestand
  • of bekijk crawlstatistieken om te zien of de website geïndexeerd wordt
  • controleer HTML-suggesties, hier staat bijvoorbeeld of er pagina’s zijn met dezelfde paginatitel, meta keywords en/of meta description
  • voorkom over optimalisatie (teveel keywords op een pagina)

Heroverweging aanvragen

Wanneer het zeker is dat de bovenstaande problemen opgelost zijn en er volgens de richtlijnen gewerkt wordt, kan er een heroverweging worden aangevraagd. Dit kan aangevraagd worden via de Webmasterhulpprogramma’s van Google. Met deze aanvraag, wordt er gevraagd de website op nieuw op te nemen in de Google zoekresultaten. Dit kan wel enige tijd duren voordat het in werking wordt gezet.

Een Google penalty in de toekomst voorkomen

Zorg dat te allen tijden de <richtlijnen> van Google voor webmasters gehandhaafd worden. Kort samengevat:

  • link alleen naar betrouwbare/relevante websites (zonder ban)
  • betaal niet voor links
  • schrijf teksten gericht op bezoekers (niet zoekmachines)
  • gebruik SEO tools om over optimalisatie te voorkomen
  • controleer je pagina op validiteit wat betreft html en css
  • maak geen gebruik van Black hat SEO

Voor vragen neem contact op met 2Bfound en wij helpen u graag verder.

  • Richtlijnen: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=35769
  • Webmastertool: http://www.google.com/webmasters/
Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon