E-mailmarketing Software: MailChimp VS Campaign Monitor

E-mailmarketing is uit de spreekwoordelijke dood herrezen. In de eerste plaats is dit te danken aan de opkomst van de smartphone. Zo wordt e-mail tegenwoordig vaker op mobiel dan op desktop geopend (E-mail Benchmark, 2017). Daarnaast weten bedrijven steeds beter in te spelen op de toegenomen vraag naar persoonlijke relevantie. Data speelt hierin een belangrijke rol. Twee frequent gebruikte e-mailprogramma’s zijn Mailchimp en Campaign Monitor. In dit artikel vergelijken we beide programma’s op basis van prijs en features.

MailChimp

MailChimp is in 2001 opgericht door drie webdevelopers en sindsdien maken meer dan 15 miljoen mensen gebruik van het programma. Zo worden er dagelijks meer dan 1 miljard e-mails verzonden via MailChimp.

logo van MailChimp

Campaign monitor

Campaign Monitor telt inmiddels 250 werknemers en deze mensen werken vanuit 20 steden over heel de wereld. Wereldwijd maken meer dan 200.000 bedrijven gebruik van Campaign Monitor waaronder bedrijven zoals Topshop, Unicef, Adidas en Virgin.

logo Campaign Monitor

MailChimp versus Campaign Monitor

De programma’s lijken erg op elkaar. Zo helpen zowel MailChimp als Campaign Monitor op een zeer gebruiksvriendelijke manier bij het maken, analyseren en rapporteren van e-mailmarketing campagnes. In dit deel worden de programma’s vergeleken op basis van het business model en features.

Gratis diensten?

MailChimp onderscheidt zich ten opzichte van Campaign Monitor door gratis diensten aan te bieden. Ideaal voor kleinere bedrijven, maar ook om er achter te komen in welke mate e-mailmarketing resulteert in positieve effecten voordat er daadwerkelijk betalingen moeten worden verricht. Zo betalen gebruikers van MailChimp niks zolang ze e-mails versturen naar minder dan 2001 abonnees. Daarnaast kunnen gebruikers gratis maandelijks maximaal 12.000 e-mails versturen.

MailChimp biedt tevens extra diensten aan. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van marketing automation. Marketing automation is het automatisch benaderen van consumenten nadat zij een specifieke actie hebben verricht, zoals het verlaten van een webshop terwijl het winkelkarretje gevuld is. Daarnaast biedt MailChimp een paar tools om onder andere het aantal abonnees snel te kunnen verhogen, mobile responsive campagnes op te bouwen en campagnes te monitoren en te rapporteren. Campaign Monitor daarentegen laat bedrijven alleen gratis een campagne opbouwen. Vervolgens hangt er wel een prijskaartje aan het versturen van een campagne.

Prijs

Zowel MailChimp als Campaign Monitor maken gebruik van verschillende pakketten. Wat volgt is een vergelijking van beide programma’s op goedkoopste mogelijkheden en additionele prijzen voor extra features:

MailChimp

  • Gratis; 12.000 e-mails naar max. 2000 abonnees
  • Vanaf $10,- per maand; onbeperkt e-mails versturen naar max. 500 abonnees
  • (optioneel) $199,- extra per maand; extra geavanceerde mogelijkheden bij het maken en monitoren van campagnes
  • Het te betalen bedrag per maand blijft variabel aan de hand van het aantal abonnees die een bedrijf heeft
  • Voorbeeld: een bedrijf met 50.000 abonnees betaalt minimaal $240,- per maand (+ $199,- voor geavanceerde diensten)

Campaign Monitor

  • Vanaf $9,- per maand;500 e-mails verzenden naar maximaal 500 mensen. (+ standaard diensten waarmee campagnes globaal geanalyseerd kunnen worden)
  • Vanaf $29,- per maand (Unlimited); onbeperkt e-mails verzenden naar maximaal 500 abonnees. (+ extra ondersteuning bij problemen en basis mogelijkheden als hulp bij segmentatie van campagnes)
  • Vanaf $149,- per maand (Premier); Onbeperkt e-mails verzenden naar maximaal 500 abonnees. (+ uitbreiding naar de meest geavanceerde diensten)
  • Ook bij Campaign Monitor betaalt men meer naarmate het aantal abonnees stijgt
  • Voorbeeld: een bedrijf met 50.000 abonnees betaalt minimaal $329,- per maand voor het Basic pakket (+ $660,- voor het Premier pakket)

Features

MailChimp en Campaign Monitor bieden veel dezelfde features aan. Toch denken de bedrijven zelf behoorlijk wat USP’s te hebben:

features vergelijken van MailChimp en Campaign Monitor

Conclusie

Op basis van de USP’s die beide bedrijven communiceren via hun website, lijkt het erop dat vooral Campaign Monitor inspeelt op persoonlijke relevantie. Een ontwikkeling waar het bedrijf – gezien de ontwikkelingen in consumentengedrag – zich de komende tijd vooral op moet blijven focussen. Uit de features van Campaign Monitor blijkt dat ze vol inzetten op personalisatie:

personalisatie van Campaign Monitor

MailChimp daarentegen, lijkt zich juist te focussen op de gebruiksvriendelijkheid van de software. Het bedrijf stuurt veel meer op integratie met bestaande applicaties en software die bedrijven al gebruiken, op mobiele toegankelijkheid en geavanceerde analyses. Daarnaast is het bij MailChimp mogelijk om social media campagnes uit te voeren en te monitoren. Een dienst die ontbreekt bij Campaign Monitor. Vooral voor kleine bedrijven is MailChimp vriendelijker door gratis diensten aan te bieden. Tevens biedt MailChimp gratis tools aan die het aantal abonnees doen verhogen. Hiermee speelt het bedrijf slim in op hun business model, waar bedrijven vanaf 2000 abonnees moeten betalen. Tot slot verschillen de prijzen die beide e-mailmarketing programma’s hanteren. Bedrijven zijn bij Campaign Monitor duurder uit indien zij gebruik wensen te maken van alle features die worden aangeboden ($989,-) in vergelijking met het duurste pakket bij MailChimp ($240,- + $199,- = $ 439,-).

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van e-mailmarketing? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, FacebookTwitterGoogle+ en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen en trends.

David Gallois online marketeer

Over de auteur: David Gallois