De Do’s en Don’ts van linkbuilding anno 2018

Linkbuilding anno 2018, hoe pak je dat aan? Linkbuilding wordt gezien als één van de cruciale werkzaamheden die ervoor zorgen dat een website hoger rankt in de organische Google-resultaten. Daarom doe je er goed aan om ervoor te zorgen dat veel andere websites jou als bron gebruiken. Hierdoor gaat Google jouw website namelijk steeds meer als een autoriteit zien. Voor veel mensen blijft Linkbuilding echter een vaag begrip en iets waar ze liever niet mee bezig zijn. Het kan immers jouw posities verbeteren, maar ook veel schade brengen wanneer je er niet zorgvuldig mee omgaat. Om jou op weg te helpen met het linkbuilden leggen wij dit begrip uit én sommen we de do’s en don’ts op waar jij aan moet denken wil je die nummer één positie in Google veroveren!

Een korte uitleg: Wat is linkbuilding?

Voor we de do’s en don’ts van linkbuilding vertellen lijkt het ons eerst verstandig om het begrip zelf even goed uit te leggen. De theorie achter linkbuilding is namelijk vrij simpel, terwijl in de praktijk linkbuilding vrij complex blijkt te zijn.

Google hecht veel waarde aan het aantal verwijzingen naar jouw website. Hoe meer andere websites jouw website als bron gebruiken, hoe belangrijker Google jouw website gaat zien. Hierdoor stijgt jouw domein-autoriteit. En hoe hoger dit cijfer, hoe hoger jouw positie in Google. Bij het linkbuilden is het ontzettend belangrijk om de bekende term ‘’kwaliteit boven kwantiteit’’ in je achterhoofd te houden. Veel links van websites met een lage autoriteit kunnen namelijk meer schade aanrichten dan dat het voordelen oplevert. In de rest van dit artikel vertellen we je precies wat je wel en wat je niet moet doen. Maar je bent vast al erg benieuwd naar alle Do’s en Don’ts. Daarom hieronder alvast een overzicht.

Overzicht van do's en dont's van linkbuilding

Do’s en don’ts van linkbuilding

Leuk weetje: Wist je dat de linkwaarde van een doorverwijzing naar jouw website wordt bepaald door de RAT-formule? Hierbij staat de R staat voor relevantie, de A staat voor autoriteit en de T voor transfer. Kortom, de waarde die jouw link ontvangt.

DO: Schrijf goede content

Laten we maar direct beginnen met de belangrijkste Do; het schrijven van goede content. Naast het creëren van een linknetwerk is het schrijven van content cruciaal voor je positionering in Google. Een goed artikel wordt namelijk vaak gedeeld op social media en iedere share levert een link op naar jouw website. Als andere websites jou gebruiken als (autoritaire) bron in hun artikel, dan gaat Google jou ook zien als een expert. Ons advies is dan ook om je tijd te nemen voor het schrijven van een goed artikel. Doe wat onderzoek en belicht net een andere invalshoek dan een concurrent. Want hoe beter jouw artikel, hoe groter de kans dat je wordt gezien als autoriteit!

Een SEO artikel van 2Bfound op een andere website

Bovenstaand artikel leverde minimaal 63 shares op

DO: Zorg voor ‘lokale’ links

Opereer jij niet landelijk maar focus je liever op de lokale markt? Dan is het belangrijk om ook je zoekmachine optimalisatie daarop te focussen. Stel je bent een hovenier in Dordrecht en ruilt een link met een andere partij? Dan doe je er goed aan om de anchortekst ‘Hovenier Dordrecht’ te gebruiken in plaats van ‘Hovenier’. Ten eerste vind je veel meer (landelijke) concurrenten op de term ‘Hovenier’. Ten tweede focus jij je niet op de Nederlandse markt maar op Dordrecht en omstreken.

DO: Zorg voor een goed intern linknetwerk

Naast het opbouwen van een extern linknetwerk is ook het onderhouden van een intern linknetwerk belangrijk. Met een goed opgebouwde linkstructuur (van homepage naar onderliggende categorieën en producten) zorg je ervoor dat Google jouw website makkelijk kan indexeren. Het ziet bijvoorbeeld dat de meeste interne- en externe links naar de homepage gaan en indexeert die pagina dus als de belangrijkste pagina. Daarnaast berekent de Google Bot de linkwaarde van één pagina door alle links op de bovenliggende pagina te delen door het aantal. Zes links op een pagina zorgen er dus voor dat één onderliggende pagina 1/6 van de linkwaarde van de bovenliggende pagina ontvangt. Snap je het nog?! 😵

De onderstaande afbeelding maakt het als het goed is een stuk duidelijker. Lees hier meer over het verbeteren van je interne linkstructuur

linkbuilding structuur van je website

De piramidestructuur van je website (homepage > categorieën > producten > varianten)

DO: Varieer met je links

Linkbuilding wordt al 5 jaar gezien als één van de cruciale werkzaamheden wil je een website in de top van Google krijgen. Binnen 2Bfound hebben we de afgelopen jaren veel linkbuilding-ervaring opgedaan en zien we een ontzettend belangrijke trend. Namelijk, variëren met links. Denk hierbij aan een combinatie van shares op social media, bronvermeldingen vanaf andere websites, linkbuilding op startpagina’s en een goede interne linkstructuur. Mocht één van deze factoren niet optimaal zijn of niet worden ingezet, dan zal Google jouw website niet zien als autoriteit. Ons advies is dan ook om voor jezelf na te gaan waar je nog geen tijd aan hebt besteed en dit (alsnog) op te pakken.

DON’T: Tunnelvisie: Links op startpagina’s

Zoals we bij de Do hierboven al adviseerde, is het cruciaal om een goede afwisseling van je externe links aan te houden. Het plaatsen van links op de welbekende startpagina’s is daar één onderdeel van maar staar je er niet blind op. Voor kleinere bedrijven werken directories – zoals startpagina.nl – nog prima maar tegenwoordig zijn er zoveel slechte klonen van Startpagina, dat je goed moet oppassen waar jij je links op plaatst. Ons advies: check voordat je een link plaatst op een dergelijke pagina wat de Spam-score van die pagina is, of de pagina relevant genoeg is voor jouw link en wat de autoriteit van de pagina is.

een startapgina voor links

Een voorbeeld van een startpagina

DON’T: Gaan voor kwantiteit boven kwaliteit

Laten we voorop stellen dat het verkrijgen van veel links geen probleem is. Mondiale bedrijven zoals Nike en Amazon krijgen waarschijnlijk duizenden links per maand en worden hier natuurlijk niet voor gestraft. Het is wel belangrijk dat de links die naar jouw website verwijzen, kwalitatief goed zijn. Veel shares op social media en bedrijven die jouw artikel als bronvermelding gebruiken, helpt dan ook mee voor de SEO-optimalisatie. Echter, zelf tientallen links per maand aanmelden op startpagina’s zal niet worden gewaardeerd door Google en kan zelfs tot penalty’s leiden!

Kortom; startpagina’s zijn ideaal voor een beginnende website waar (logischerwijs) niet naar wordt doorverwezen. Maar wanneer jouw website autoriteit begint op te bouwen is het belangrijk om te focussen op kwalitatieve links.

DON’T: Alleen linken naar je homepage

Google is een partij waarbij  je punten wilt scoren. Hoe meer punten jij scoort, hoe beter Google jouw website waardeert en hoe hoger jouw positie in de organische resultaten van Google. Wat betreft linkbuilding scoor je de maximale punten als je een zo natuurlijk mogelijk linknetwerk opbouwt. Gelukkig kan een natuurlijk netwerk ook worden nagemaakt. Eén advies hierbij is door niet alle links naar je homepage te (laten) leiden. In een gezond, natuurlijk netwerk schrijven andere bedrijven artikelen en linken ze door naar een relevante pagina op jouw website (dus niet naar de ‘algemene’ homepage).

Voorbeeld: Bedrijf X schrijft een artikel over remarketing en gebruikt 2Bfound als bron. Voor de organische positie in Google doet bedrijf X er goed aan om als bron de pagina over Remarketing te gebruiken in plaats van de homepage van 2Bfound.

DON’T: Steeds dezelfde anchor tekst gebruiken

Google beoordeelt websites op honderden factoren, waaronder de anchor teksten. Door gebruik te maken van een relevante anchor tekst die iets zegt over de bestemmingspagina, zal Google je beter waarderen. In plaats van ‘klik hier’ gebruik je dus een relevante anchor tekst voor de pagina waar je naartoe verwijst, zoals: ‘Hoe werkt remarketing’.

Echter, zoals je inmiddels weet, waardeert Google websites met een natuurlijk linknetwerk meer. Iedere keer dezelfde anchortekst gebruiken klinkt niet echt natuurlijk. Door synoniemen toe te passen zorg je voor meer diversiteit, iets wat Google zal waarderen met een beloning in de organische resultaten!

Conclusie

Kortom, linkbuilding is één van de cruciale werkzaamheden bij de SEO optimalisatie van jouw website. Indien je zelf aan de slag gaat doe je er goed aan om de do’s en don’ts uit dit artikel aan te houden waarbij het belangrijk is om kwalitatieve links te krijgen. Dit kan je doen door supergoede content te schrijven, je artikelen te delen op social media, je artikelen te plaatsen op andere goede websites en zelf maandelijks actief te zijn met het plaatsen van links op startpagina’s. Zorg ervoor dat je diversiteit in je links aanhoudt, net als in de anchor teksten. Als je dan ook nog een goede interne linkstructuur opbouwt, dan is Google helemaal blij met jouw website en zal je positie in de organische resultaten stijgen!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van linkbuilding? Neem dan contact met ons op! Wij zijn specialist in zoekmachine marketing en hebben al vele successen behaald voor diverse klanten. Volg ons ook op LinkedInFacebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen!

David Gallois online marketeer

Over de auteur: David Gallois

Beoordelingen artikel:

De Do’s en Don’ts van Linkbuilding anno 2018 wordt beoordeeld met een 8.8 door 28 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen