DIY: Content marketing met je eigen contentkalender

Content marketing, je hoort het steeds vaker. Door informatie speciaal voor je doelgroep te maken en aan te bieden, spreek je jouw publiek aan en bind je ze aan je bedrijf. Kortom, goed voor je naamsbekendheid, bezoekersaantallen en relatie met de klant. Maar die content komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. In dit artikel leg ik je uit hoe je content marketing in eigen hand neemt, namelijk met een contentkalender!

Eerst zelf proberen

Effectieve content marketing kost tijd. Om met kop en schouders boven de rest uit te steken, moet je aandacht besteden aan datgene wat je schrijft. Ook dien je goed na te denken over je doelgroep en de problemen/vragen die zij heeft, zodat je hier goed op in kunt spelen.

Lang niet iedereen heeft de tijd en het enthousiasme om voor content marketing te gaan. Niet voor niets besteedt maar liefst 62% van de bedrijven content marketing uit aan een externe partij! Het lukt ze simpelweg niet om tijd vrij te maken, voldoende content te produceren of goede content te maken die aansluit op de doelgroep.

Toch is het zeker niet onmogelijk om content marketing in eigen hand te nemen. Zeker als kleinere ondernemer is het de moeite waard om een begin te maken met content marketing en te kijken hoe ver je komt. Wie niet waagt, wie niet wint – toch? En in dat geval is een contentkalender hét hulpmiddel bij je eerste content marketing-stappen.

contentkalender

Waarom plannen met een contentkalender?

Welke voordelen heeft het werken met een contentkalender dan precies? Hieronder benoem ik de vier belangrijkste voordelen:

  1. Het biedt overzicht – In één oogopslag zie je hoe jouw komende maand eruitziet qua content en weet je wat je te doen staat. Dit voorkomt verrassingen op de dag zelf.
  2. Het zorgt voor meer voorbereidingstijd – Dit omdat je dankzij de kalender overzicht hebt. Heb je een wat ingewikkelder onderwerp dat meer tijd vraagt? Dan begin je daar wat eerder aan met schrijven of ontwerpen.
  3. Je kunt goed inspelen op de actualiteit – Feestdagen, evenementen of andere belangrijke dagen binnen jouw branche zijn vaak al ver van te voren bekend. Die kun je dus bij het maken van je content kalender meteen verwerken. Dit zodat je direct kan aanhaken of soms zelfs al een vroege buzz kan creëren rondom een bepaald evenement!
  4. Het zorgt voor variatie qua content – Doordat je de kalender alvorens maakt kun je ook een goede verdeling maken tussen soorten content. Hiermee raakt je publiek nooit verveelt. Schrijf de ene dag een sterk blogartikel en zorg de andere dag voor een informatief filmpje of boeiende infographic.

contentkalender voor content marketing

Zelf je kalender samenstellen

Om je contentkalender zo goed mogelijk te maken, heb ik drie stappen voor je uiteengezet. Als je deze volgt, kom je tot het beste resultaat!

Stap 1: Informatie verzamelen

Voordat je je contentkalender gaat invullen, heb je bepaalde informatie nodig:

  • Wie is je publiek? Voor wie ga je schrijven? Dit is bepalend voor de thema’s die je in het leven gaat roepen en behandelen.
  • Wat wil je publiek weten? Welke soorten content zijn interessant voor je doelgroep? Denk aan reviews, tutorials, nieuwsberichten, artikelen gericht op inspiratie, infographics met statistieken, et cetera.
  • Ga je de content ook op sociale media delen? Zo ja, welke kanalen? En neem deze kanalen ook op in de contentkalender!

Stap 2: Schriftelijk of digitaal?

Veel bedrijven hebben een digitale contentkalender. Handig, want er zijn veel contentkalender tools die je meteen in gebruik kunt nemen. Hiermee kun jij je meteen focussen op het vullen en organiseren van de inhoud. Toch zijn er ook bedrijven die een papieren contentkalender hebben. Simpelweg omdat dit, naast al het digitale werk, fijn is om naast je beeldscherm te leggen ;-). Kortom, iets wat je zelf mag bepalen. Houd er rekening mee dat je op papier iets moet doen met kleurtjes/markeerstiften/post-its.

Stap 3: De invulling van je contentkalender

Oké, nu kun je echt van start met het maken van de contentkalender. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Begin op jaarniveau en kijk wat je daar zo kunt invullen. Denk aan feestdagen, evenementen of andere interessante data. Vind je dit moeilijk? Vraag dan onze inhaakkalender aan. Hier staan alle actualiteiten van 2018 in (aanrader!)
  • Ga vervolgens op maandniveau te werk en vul per dag in wat voor type content je die dag verzorgt. Gebruik als hulpmiddel de content matrix hieronder. Idealiter voeg je aan de kalender ook extra gegevens toe als steekwoorden, de auteur en een concepttitel; dat geeft richting aan wat je die dag gaat doen.

 

  • Vul je maandniveau verder aan met bedrijfsgerelateerde zaken (verjaardagen, aantal jaar bestaan, productlancering) of evenementen/bijzondere dagen uit je branche.
  • Geef ieder type content aan met een andere aanduiding; dit zorgt voor onderscheid. Zoals gezegd kan dit met post-its of markeerstiften. Wees creatief!

Kortom; content marketing kost wat tijd, maar is absoluut het investeren waard! En met deze tips voor je eigen contentkalender wordt content marketing peanuts! Mocht je toch merken dat je te weinig tijd hebt of tegen andere problemen aanloopt? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

Let’s create some content!

Connecten met 2Bfound?

We willen graag met je connecten! Je vindt ons op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+. stappen

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon