Discovery ads aangekondigd voor Google Ads tijdens Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live is hét event van het jaar voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online advertising. Voor alle marketeers die zich bezighouden met online advertising, is dit event een ‘must watch’. Team Advertising keek live mee en in dit artikel ga ik dieper in op de nieuwe Discovery ads.

Meer mogelijkheden tot interactie zorgen voor een langere Customer Journey

Dankzij mobiele telefoons kunnen mensen engagement aangaan op meer verschillende manieren dan ooit. Het eens zo lineaire pad van ontdekking tot overweging en uiteindelijke aankoop, verandert daarmee constant.

Het is tegenwoordig niet meer raar dat iemand een lang traject volgt alvorens een aankoop. Prabhakar Raghavan (SVP, Google Ads & Commerce) kwam met een mooi voorbeeld over een vrouw die in 73 dagen tijd meer dan 250 interacties had gehad (zoekopdrachten, videoweergaven en paginaweergaven) voordat zij een paar jeans kocht. Zo bezocht ze verschillende blogs, keek ze op websites van retailers en bekeek ze productreviews op YouTube. Zo’n lange aanlooptijd zien we steeds vaker en dat is ook niet gek. Mensen willen plezier hebben in het shoppen, interactie hebben met de merken waar ze voorkeur voor hebben en producten tegen elkaar wegstrepen om uiteindelijk de juiste keuze te maken.

Nu we steeds minder tijd hebben met daar tegenover steeds meer opties, is het als merk cruciaal om te anticiperen op de behoeftes van consumenten om op te vallen. Ondanks dat de customer journey complex is, betekent dit niet dat het lastig is om nuttige ervaringen te leveren. Ongeacht de grootte van je onderneming, zal je doel hetzelfde blijven: mensen op het juiste moment bereiken, met de juiste boodschap.    

Word eerder ontdekt met Discovery Ads

Een recente studie van Google en Ipsos laat zien dat 76% van de consumenten het fijn vindt om nieuwe dingen te ontdekken tijdens het shoppen. 85% van deze groep voert zelfs een productgerelateerde actie uit binnen 24 uur na de ontdekking, zoals het lezen van reviews, vergelijken van prijzen of de daadwerkelijke aankoop.

De nieuwe Discovery ads die Google heeft aangekondigd tijdens Google Marketing Live, zullen later dit jaar beschikbaar zijn voor online adverteren. Dankzij Discovery ads kan je consumenten op nieuwe manieren bereiken binnen producten van Google op momenten dat zij openstaan voor het ontdekken van nieuwe producten en diensten. Advertenties worden getoond op basis van doelgroepen en dus niet op basis van zoekwoorden.

Discovery advertenties in Youtube, Google Discover en Gmail

Discovery advertenties in de Youtube feed, Google Discover feed en Gmail reclame tabblad

Discovery campagnes kunnen getoond worden op de startpagina van YouTube, het Gmail reclame tabblad en in de Google discover feed. Discover is een feed die je ziet in de Google app en op de mobiele homepage van Google. Gebruikers kunnen deze feed aanpassen en onderwerpen toevoegen waar ze interesse in hebben. Afhankelijk van de account-instellingen gebruikt Google web en app-activiteit, informatie over het toestel, locatiegeschiedenis en thuislocatie om zo de content in de feed te personaliseren. Volgens Google heeft Discover al meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers.

Vormgeving Discovery Ads

Hoe Discovery ads eruit zien hangt af van waar ze getoond worden. Binnen Gmail zien ze er hetzelfde uit als reguliere Gmail-advertenties en de werking ervan is ook gelijk aan die van Gmail-advertenties. Op YouTube en Discover zien ze eruit als regulier in-feed advertenties met grote afbeeldingen, een trend die zich doorzet in de eveneens aangekondigde Gallery Ads, voorzien van een koptekst en korte beschrijving. De advertenties op YouTube beschikken ook over een call-to-action banner zoals je kunt zien in het voorbeeld hierboven.

Targeting Discovery Ads

De targeting voor Discover-campagnes is gebaseerd op doelgroepen: interesses, in-market en affiniteit. Ook kunnen adverteerders gebruik maken van custom intent audiences. Deze doelgroep is gebaseerd op onder andere de zoekopdrachten van een gebruiker, de YouTube filmpjes die iemand bekijkt, de websites die iemand bezoekt op het Google Display Netwerk en de apps die een gebruiker download in de Play Store.

Discovery advertentie opzetten

Een Discovery ad zet je als volgt op: je vult de url in naar je landingspagina en je upload minimaal een afbeelding en een logo. Afbeeldingen mogen geen call-to-actions bevatten, want dan worden ze afgewezen. Verder mag je 5 koppen en beschrijvingen invullen, waarna een preview toont hoe de advertentie eruit komt te zien.

Net als voor zoekadvertenties het geval is, worden er voor de nieuwe Discovery ads kosten in rekening gebracht wanneer je er op klikt.

Discovery campagnes kunnen dus op basis van doelgroepinformatie automatisch targeten en getoond worden op beschikbare platformen binnen Google. Het lijkt er dus op dat Google hiermee werkt aan nieuwe manieren om verder te gaan dan zoekintentie in de gehele funnel.

Meer weten?

Wil je graag wekelijks op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Volg ons dan ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram en ben altijd up-to-date!

Online Advertising Specialist Wouter Troost bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost

Beoordeling artikel:

Discovery ads aangekondigd voor Google Ads tijdens Google Marketing Live 2019 wordt beoordeeld met een 8.9 door 81 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen