Conversies vanuit AdWords in Analytics meten

Het grote voordeel van online adverteren is dat alle resultaten inzichtelijk zijn en je dus precies weet wat een campagne oplevert. Je kent het gezegde; meten is weten! Lees in dit artikel hoe dit werkt voor jouw AdWords campagne.

Een AdWords account ansicht is niet voldoende om conversiegegevens door te meten. Je ziet alleen wat er gebeurt tot en met de klik op een advertentie; aantal weergaves, klikken, CTR e.d. Wat een gebruiker doet na deze klik weet je niet. Dit is zonde want dit is waardevolle data en bepalend voor een succesvolle AdWords campagne.

Door AdWords te koppelen aan Analytics worden o.a. de volgende gegevens inzichtelijk;

  • kun je zien hoeveel verkopen/leads jouw advertenties opleveren (aantal conversies)
  • worden de kosten per conversie inzichtelijk
  • kun je zien welke advertenties/zoekwoorden wel of niet converteren
  • wordt het inzichtelijk bij welke advertenties/zoekwoorden gebruikers na de klik, de site direct weer verlaten (bouncers)

Kortom, de koppeling met Analytics geeft jou waardevolle gegevens waarmee je strategisch je campagnes kunt optimaliseren. Een must voor een winstgevende advertentiecampagne. Het is zonde om geld te spenderen zonder dat je weet of het überhaupt wat oplevert. Bekijk deze video van Google waarin ze nog meer voordelen uitleggen.

Hoe: Analytics conversies inladen in AdWords

In deze 5 stappen leg ik uit hoe je zelf de koppeling kunt maken. Kort gezegd moet je AdWords aan Analytics koppelen en conversiedoelen vanuit Analytics importeren in AdWords. Dit klikt wel iets makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is het waard!

1. Beheerderstoegang
Allereerst, login in AdWords en Analytics en controleer of je in beide accounts volledige beheerderstoegang hebt. Daarnaast moet je bij beide accounts dezelfde inloggegevens gebruiken Als dit niet het geval is, kun je het best de logingegevens van AdWords gebruiken om een nieuwe beheerder toe te voegen in Analytics.

2. Autotagging AdWords inschakelen
Met autotagging worden AdWords gegevens automatisch in Analytics ingeladen. Deze instelling staat standaard uit en moet in AdWords worden aangezet.

  • Klik rechtsboven op het tandwieltje en klik op Accountinstellingen
  • Selecteer links Voorkeuren
  • Als er staat: bijhouden autocodering ja, is het goed
  • Als er staat: bijhouden autocodering nee, klik dan op bewerken en vink de autocodering aan

3. Analytics aan AdWords koppelen
Nu moeten de accounts aan elkaar gekoppeld worden, dit gebeurt in Analytics.

  • Ga naar Analytics en klik bovenin op Beheerder (als je dit niet ziet ben je geen beheerder)
  • Klik in de middelste kolom op AdWords linking
  • Klik op nieuwe linkgroep
  • Selecteer hier het AdWords account dat je wilt koppelen en klik op doorgaan
  • Pas indien nodig de titel van de linkgroep aan
  • Klik op selecteer de weergaven die u wilt koppelen en vink de standaard weergave aan
  • Klik op accounts koppelen

4. Doelen aanmaken in Analytics
AdWords en Analytics zijn met elkaar gekoppeld. Nu is het belangrijk dat de juiste conversiedoelen worden ingesteld. Bedenk welke conversiedoelen je wilt meten. Webshops meten het aantal verkopen en diensten het aantal ingevulde contact/offerte formulieren bijvoorbeeld.

  • Ga naar Analytics en klik bovenin op Beheerder
  • Klik in de rechterkolom op Doelen
  • Klik op nieuw doel en maak het juiste doel aan
  • Klik na het instellen van het doel op doel aanmaken

5. Doelen importeren
Nu moet dit doel geïmporteerd worden in AdWords.

  • Ga naar het juiste AdWords account
  • Klik bovenin op Hulpprogramma’s en selecteer Conversies
  • Klik op de knop conversies importeren (het kan 2 dagen duren voordat deze button zichtbaar wordt)
  • Vink de conversiedoelen aan die je wilt importeren en klik op Importeren

En nu…

Zodra de doelen geïmporteerd zijn, verzameld Analytics gegevens rondom dit doel en importeert deze in AdWords.  Wanneer je terugkeert naar de AdWords campagne, zal je zien dat het gegevensveld is uitgebreid met nieuwe kolommen als:

  • conversies (aantal behaalde conversiedoelen vanuit AdWords advertentie klikken)
  • kosten per conversie (Totale klik kosten / Aantal conversie)
  • conversieratio (verhouding tussen het aantal keren dat op een advertentie is geklikt en het aantal keren dat dit tot een conversie heeft geleid.

In Analytics zelf kan je nu ook veel aanvullende data vinden wat bezoekers doen nadat ze op een advertentie hebben geklikt. Je kunt dit op verschillende plaatsen vinden maar de meeste interessante zijn toch het aantal behaalde doelen onder de tab Conversies (helemaal onderin bij rapporweergave) en de AdWords gegevens onder de tab Acquisitie. Houdt er rekening mee dat resultaten die voor de koppeling zijn behaald niet worden meegenomen. Na de koppeling zijn deze rapportweergaves leeg en zullen per dag gevuld worden.

Heel veel succes met het gebruik van je nieuwe inzichten! Heb je vragen over AdWords en/of Analytics? Laat een reactie achter onder dit artikel of neem contact op met Victor.

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost