5 belangrijke contentmarketing trends en ontwikkelingen in 2020

Contentmarketing: je kunt er anno 2020 niet meer omheen. Waar het een aantal jaar geleden vooral iets was dat erbij gedaan werd, is het tegenwoordig niet meer weg te denken uit een serieuze marketingstrategie. Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van content en richten zich op het maken ervan. Blogs, video’s, infographics, whitepapers… probeer in deze overvloed aan content maar eens op te vallen. De strijd om de lezer én Google is losgebarsten.

Welke contentmarketing trends voor 2020 moet je zeker in de gaten houden als je ook dit jaar content wilt produceren die gezien én gelezen wordt?

Spring snel naar:

  1. Kwalitatieve content
  2. Persoonlijke en data gedreven content
  3. Authentieke en eerlijke content
  4. Verbreed je horizon
  5. Video content

1. Focus op het maken van kwalitatieve content

Een trend die zich het afgelopen jaar al aankondigde en het komende jaar alleen maar duidelijker zichtbaar zal worden: de tijd van matige, oppervlakkige en ‘snackable’ content is voorbij. Niet alleen haken lezers af – niemand zit namelijk te wachten op matige artikelen nu de content voor het oprapen ligt – ook Google stelt tegenwoordig steeds hogere eisen aan de kwaliteit van content. De E-A-T update die Google in 2019 uitrolde, is hier een mooi voorbeeld van en legt nog meer dan voorheen de nadruk op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

Het feit dat Google zelf zegt dat E-A-T “heel belangrijk” is, wijst erop dat wij ons moeten focussen op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid bij het maken van content. De vraag is: hoe doe je dit? Onder andere door:

  • content te creëren die precies aansluit bij de behoeftes van jouw doelgroep;
  • diepgaand onderzoek te doen en in je content te verwijzen naar statistieken en cijfers van betrouwbare bronnen;
  • aan je eigen betrouwbaarheid te bouwen en vermeldingen van andere websites met hoge autoriteit te verkrijgen.

Kortom, de content moet van hoge kwaliteit zijn. Dat betekent dat content: diepgaand, doelgericht, op feiten gebaseerd en daarmee nuttig voor de gebruiker moet zijn. Even snel een blog tussen alle werkzaamheden door schrijven, zit er dus niet meer in: neem er de tijd voor!

2. Persoonlijke en data gedreven content

In lijn met de eerste contentmarketing trend – waarin de focus ligt op kwaliteit – moeten we er in 2020 ook voor zorgen dat de content die we produceren persoonlijk is en precies aansluit op de behoefte van de doelgroep. Hoe kom je erachter wat je doelgroep van jouw content verwacht? Door diepgaand onderzoek te doen, vragen te stellen, de interactie aan te gaan en te ontdekken wie jouw doelgroep is. Want pas als je jouw doelgroep goed kent, écht kent, kun je content maken die hen daadwerkelijk aanspreekt. Kortom, door op basis van data content te creëren, stem je jouw content af op de individuele gebruiker.

Persoonlijke en data gedreven content dient een doel en vervult een (specifieke) informatie behoefte. Dat vindt trouwens niet alleen de lezer belangrijk, ook Google hecht daar anno 2020 steeds meer belang aan.

3. Authentieke en eerlijke content

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de consumenten de authenticiteit van bedrijven en merken erg belangrijk vindt. Oftewel: men wil een eerlijk en transparant verhaal horen. Het is belangrijk om als bedrijf ergens voor te staan en jouw waarden op consistente wijze uit te dragen. Laat zien wie je bent en welke doelen je nastreeft. Mensen worden steeds kritischer en geven de voorkeur aan authentieke en transparante organisaties. In 2020 kom je echt niet meer weg met het verkopen van gebakken lucht! Je moet het vertrouwen van de consument winnen. Dat doe je door informatie te geven, handleidingen te bieden of te entertainen – zónder addertje onder het gras.

4. Content is méér dan alleen bloggen: verbreed je horizon

Bloggen is een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Dat is niet zo gek als je kijkt naar wat het schrijven van SEO artikelen opbrengt:

content trend: doe meer dan alleen blogs schrijven

Voordelen van zakelijk bloggen

Maar contentmarketing behelst veel meer dan alleen bloggen. Wanneer jij je alleen richt op de mensen die blogs en artikelen lezen, dan loop je de mensen mis die liever video’s kijken of naar audioberichten luisteren. Wil je in 2020 echt opvallen met jouw verhaal? Dan doe je er goed aan om je horizon te verbreden en je artikel kort toe te lichten in een video, voor te lezen in een podcast en een webinar te organiseren. Of giet de blog in een duidelijke en overzichtelijke infographic. En wat dacht je van een whitepaper of e-Book?

Je ziet het: er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je blog te hergebruiken. Erg zonde als je jouw blog niet in andere contentvormen giet en daardoor (een deel van) je beoogde doelgroep misloopt.

5. Video content

Deze trend wordt al even aangekondigd, maar zal 2020 dan éindelijk het jaar worden waarin contentmarketeers en bedrijven echt aan de slag gaan met video content? Als je de cijfers moet geloven wel. Zo blijkt uit onderzoek van HubSpot dat 62% van de ondervraagden aangeeft dat zij video’s van begin tot eind kijken, terwijl slechts 27% aangeeft een blog van voor tot achteren te lezen. Blogs worden dus vooral gescand en niet grondig gelezen. Daarnaast blijkt dat de ondervraagden, en zeker de jongeren, het liefst een video kijken:

contentmarketing trend: video content

Bron: Hubspot

De kracht van video is groot: je kunt jouw doelgroep iets op een aantrekkelijke en vlotte manier uitleggen of laten zien, zonder dat de kijker veel moeite hoeft te doen. Dat ligt in lijn met de steeds korter wordende aandachtsspanne van de gebruiker. Daarnaast verlengt een video de tijd die een bezoeker doorbrengt op jouw pagina; iets waar Google weer veel waarde aan hecht.

Meer weten over de contentmarketing trends 2020?

2020 belooft een mooi jaar voor contentmarketing te worden met de nadruk op kwalitatieve, gepersonaliseerde en authentieke content geschreven door experts. Ben jij er al klaar voor?

Ben jij de contentplanning voor 2020 aan het maken, maar mis je het overzicht? Download onze contentkalender template en breng structuur aan in je planning. Heb je hulp nodig bij het opstellen van je contentstrategie voor 2020? Volg dan onze contentmarketing training en leer de kneepjes van het vak. Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Terug naar boven

Social Content Marketeer Rosanne

Over de auteur: Rosanne van der Putten

Beoordelingen artikel:

Contentmarketing trends in 2020 wordt beoordeeld met een 8.7 door 109 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen