Gratis contentkalender template & 6 tips

Het zal je niet ontgaan zijn dat content marketing anno 2019 een belangrijk onderdeel is van online marketing. Je hebt de gevleugelde uitspraak “Content is King” dan ook vast al eens gehoord. Content marketing is namelijk dé manier om op te vallen, klanten aan je te binden, meer verkeer naar je website te leiden en nieuwe leads aan te trekken. Maar met alleen het creëren van content ben je er nog niet. Jouw verhalen doen namelijk niets als ze niet op een slimme manier verspreid worden. Zonder een plan van aanpak heeft jouw content geen kans van slagen; een goede contentkalender is dan ook onmisbaar. Werk jij nog niet met een contentkalender? Om je op weg te helpen geef ik je tips voor het maken van een contentkalender en, om het je nóg gemakkelijker te maken, download onderaan dit artikel een GRATIS contentkalender template!

Voordelen van werken met een contentkalender

SEO blogs, SEO webpagina’s, nieuwsbrieven, cornerstone content pagina’s, whitepapers, bedrijfsvideo’s en infographics… hoe meer content je maakt, hoe harder je het nodig hebt: overzicht. Want welke content plaats je waar? En wanneer? Hoe zorg je ervoor dat er een samenhang is tussen de verschillende content-activiteiten en dat de kanalen elkaar versterken? Zonder een contentkalender is het haast onmogelijk om succes te hebben met je contentstrategie en wordt het lastig om doelen te behalen. Naast een duidelijk overzicht, zijn andere belangrijke voordelen van het werken met een contentkalender:

  • Je brengt meer structuur en samenhang in je contentplanning;
  • Je plaatst de juiste content op het juiste moment;
  • Je kunt goed inhaken op de verschillende feestdagen;
  • Je creëert regelmaat en continuïteit;
  • Je werkt efficiënter, waardoor je meer tijd overhoudt.

Kortom, de contentkalender is je rechterhand: je ziet in één oogopslag welke content gecreëerd, gedeeld en verspreid moet worden. Zo wordt content marketing een stuk eenvoudiger. Je deelt namelijk altijd kwalitatieve content en grijpt nooit meer mis als je even wat minder tijd hebt of geen inspiratie.

Zelf een contentkalender maken; 6 tips

Begin niet aan een contentkalender als je nog geen strategie hebt. Je contentstrategie is een essentieel onderdeel en de ruggengraat van content marketing. In de strategie formuleer je de doelen, beschrijf je de doelgroep, bepaal je de tone of voice en beschrijf je welke kanalen en contentvormen je gaat inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Voordat je een contentkalender gaat maken, is het belangrijk dat je dus al weet voor wie je content maakt en waar je dat gaat plaatsen. Heb je dit eenmaal in kaart gebracht, dan is het zaak om de content te plannen. Dit is waar de contentkalender om de hoek komt kijken. Hieronder geef ik je wat tips voor het maken van een contentkalender en benoem ik wat er in elk geval in terug moet komen.

contentkalender invullen voorbeeld

Tip 1: Benoem het contenttype

Geef in je contentkalender duidelijk aan om wat voor type content het gaat: is het een blog, de nieuwsbrief, social media post of video?

Tip 2: Benoem de kanalen

Geef in je kalender ook duidelijk aan op welk kanaal de content gedeeld moet worden. Zijn het je eigen kanalen zoals je website, social media kanalen, e-mail of gaat het om externe kanalen zoals een extern blogplatform?

Tip 3: Benoem het tijdstip

Timing is van groot belang! Op welk moment van de dag of in welke periode bereik je jouw doelgroep het best? Geef aan op welke dag, op welk tijdstip de content gedeeld moet worden en vergeet daarbij niet om rekening te houden met feestdagen, evenementen en inhakers.

Tip 4: Benoem de auteur/eindverantwoordelijke

Geef aan wie de content maakt en wie er verantwoordelijk voor is dat de content ook op de juiste plek op het juiste moment gedeeld wordt.

Tip 5: Benoem de doelgroep

Geef aan wie de beoogde doelgroep is. Zo kun je later ook terugzien of de beoogde doelgroep ook daadwerkelijk bereikt is.

Tip 6: Maak ruimte voor evaluatie

Content wordt pas echt succesvol als je telkens meet en beoordeelt, aanpast en bijstuurt. Maak ruimte voor evaluatie in je contentkalender. Zo krijg je inzicht in wat wel en niet werkt en kun je tijdig bijsturen.

Download gratis de contentkalender template van 2Bfound

Om jou een eindje op weg te helpen met je contentplanning voor 2019, hebben we een contentkalender template gemaakt die je gratis kunt aanvragen. Download de contentkalender template en breng meer structuur aan in je planning. Met de contentkalender van 2Bfound raak je nooit meer het overzicht kwijt en creëer je een jaar lang relevante content.

Download de contentkalender template

Vul onderstaand formulier in en je ontvangt onze contentkalender template in je mailbox!


Vind je het lastig om de contentkalender te vullen? Download dan ook onze inhaakkalender van 2019! Heb je hulp nodig bij het opstellen van je contentstrategie en ben je geïnteresseerd in onze content marketing training of onze social media training? Neem dan gerust contact op met ons. Wij helpen je graag verder!

Social Content Marketeer Rosanne

Over de auteur: Rosanne van der Putten

98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Gratis contentkalender template & 6 tips wordt beoordeeld met een 9.2 door 1673 tevreden lezers!