De kracht van content recycling: 7 effectieve manieren om je blog te hergebruiken

Het kan een hele uitdaging zijn om telkens weer nieuwe content te creëren. Want waar haal je de tijd vandaan? En wat doe je als je geen inspiratie hebt? Goed nieuws: je hoeft het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden. Haal meer uit je bestaande content door waardevolle content te recyclen!

Wij vertellen je waarom content recycling een goed idee is en laten 7 effectieve manieren zien waarop je jouw bestaande content kunt hergebruiken.

Wat is content recycling?

In het huidige contentklimaat is het louter publiceren van content allang niet meer voldoende. Wil je anno 2020 succes hebben met contentmarketing en opvallen met jouw content? Dan moet je content creëren die precies aansluit bij de behoeftes van jouw doelgroep. Kwalitatieve content vereist diepgravend onderzoek en het schrijven zelf neemt veel tijd in beslag. En wat dacht je van het maken van mooie afbeeldingen die je verhaal ondersteunen? Je ziet het: je zult van goeden huize moeten komen. Wat doe je als je geen tijd of inspiratie hebt om steeds weer nieuwe content te maken? Het recyclen van waardevolle content biedt dan uitkomst.

In ons blogarchief zitten talloze vergeten parels en schatten. Zonde om daar niets mee te doen! Door content te recyclen, open je nieuwe deuren en blaas je nieuw leven in oude content die nog steeds relevant en informatief is.

recycling content marketing

De voordelen van het recyclen van content

Content recycling betekent dus niet dat je een oud stuk steeds opnieuw gebruikt: het gaat erom dat je het een update geeft, verandert en zo aantrekkelijk voor een nieuw publiek maakt. Er zijn een aantal voordelen:

Bereik een nieuw publiek

De een leest liever een blog, de ander kijkt liever een video: door je content in verschillende vormen te gieten, wordt het aantrekkelijker voor meer mensen en vergroot je jouw bereik. Je vertelt namelijk jouw verhaal via het medium dat jouw doelgroep het liefst gebruikt en bereikt hen op de plekken waar ze te vinden zijn.

Vergaar extra autoriteit

Door verschillende soorten content rondom hetzelfde onderwerp te creëren, zorg je ervoor dat jij als expert op dat specifieke onderwerp gezien gaat worden. Als je deze contentvormen vervolgens op diverse plekken publiceert – denk aan een infographic die je deelt op social media of een gastblog die je publiceert op een vooraanstaande blogwebsite – dan genereer je kwalitatieve backlinks naar jouw website en zorg je voor een SEO boost.

Vergroot de levensduur

Het hergebruiken van content vergroot de levensduur van waardevolle content die anders al lang in de vergetelheid was geraakt.

Bespaar tijd

In het maken van goede content gaat veel tijd en moeite zitten, daar is geen twijfel over mogelijk.  Met het recyclen van waardevolle content bespaar je tijd: je hoeft niet vanaf scratch te beginnen en iets nieuws te verzinnen.

Welke content is recyclebaar?

Hoe bepaal je welke content wel een update of transformatie kan gebruiken? De eerste stap is het bekijken van je archief. Niet elke blog krijgt dezelfde hoeveelheid aandacht van je doelgroep. Door in te loggen in Google Analytics en te navigeren naar: Gedrag >> Site Content >> Alle pagina’s, krijg je een overzicht van jouw populairste content die het meeste verkeer genereert. Ga vervolgens op zoek naar:

  • Populaire content: zoek naar kwalitatieve en waardevolle content die al veel verkeer trekt. Giet je blog in een andere contentvorm en bereik een nóg groter publiek met je verhaal.
  • Minder populaire content: het kan ook zijn dat je ontdekt dat artikelen waarvan je verwacht had dat ze goed zouden scoren, het eigenlijk helemaal niet zo goed doen. Steek deze content in een nieuw jasje en vergroot de kans dat de content nu wel de aandacht krijgt die het verdient.
  • Verouderde content: daarnaast zul je in je archief ook verouderde blogs vinden die wel een update kunnen gebruiken. Maak verouderde content weer relevant voor nieuwe bezoekers door het artikel aan te vullen met nieuwe feiten en statistieken.

Content hergebruiken: 7 effectieve manieren

Nu je bepaald hebt welke blog je een update of transformatie wilt geven, is de volgende vraag: in welke contentvorm ga je het gieten? Wij lichten 7 effectieve opties uit.

 

content hergebruiken

1. Update verouderde content

Grote kans dat je oude blogs in je archief tegenkomt die vandaag de dag nog steeds veel verkeer trekken. Zonde als daar verouderde informatie in staat! Maak deze content weer relevant door de blog te vernieuwen en aan te vullen met nieuwe ontwikkelingen, statistieken en feiten. Doe ook opnieuw een zoekwoordonderzoek en verwerk nieuwe, relevante zoektermen in je artikel. Vergeet tot slot niet om je geüpdate blog een nieuwe publicatiedatum te geven: zo is de blog weer helemaal actueel en klaar om nóg meer verkeer te trekken!

2. Schrijf een gastblog

Door gastblogs te schrijven voor vooraanstaande blogwebsites binnen jouw vakgebied, breng je jouw bedrijf onder de aandacht bij een nieuw publiek. Heb jij onlangs een interessant artikel geschreven over een nieuwe ontwikkeling of over de laatste trends binnen jouw vakgebied? Herschrijf het originele artikel tot een mooi gastblog rondom hetzelfde onderwerp en dien het in ter publicatie. Je bereikt er niet alleen een nieuw publiek mee, maar zorgt ook voor waardevolle backlinks naar jouw website. Win-win!

3. Maak een infographic

Bevat jouw blog veel statistieken of benoem je tips of een handig stappenplan? Giet deze informatie in een overzichtelijke infographic. De infographic is een visuele representatie van je blog waarmee je in één oogopslag jouw verhaal helder en duidelijk in beeld brengt. Wist je dat het delen van infographics heel effectief is om je engagement op social media een boost te geven? Val op bij een nieuwe doelgroep, creëer een groot bereik en ontvang waardevolle backlinks naar jouw website.

4. Schrijf een whitepaper

Breid een bestaande blog uit tot een verdiepende whitepaper en bied deze aan als download op je website. Door jouw kennis te delen in een whitepaper claim je thought leadership en laat je zien dat je een expert en autoriteit bent in jouw branche. Tegelijkertijd is het een effectieve manier om leads te generen door de whitepaper in ruil voor contactgegevens aan te bieden. Super waardevol dus!

5. Maak een video

Video is ongekend populair. Zeker onder jongeren. Tegenwoordig kijkt het gros van de mensen liever een video dan dat ze een blog van begin tot eind lezen. Spring in op deze contentmarketing trend en breng jouw verhaal onder de aandacht bij je doelgroep door je blog toe te lichten in een video. Als je de video vervolgens ook toevoegt aan de blog zelf dan verhoogt dat de tijd die een bezoeker op je pagina doorbrengt: iets waar Google weer blij van wordt.

6. Maak een podcast

Waar de een liever leest en de ander liever kijkt, zijn er natuurlijk ook mensen die het liefst luisteren. Giet jouw verhaal daarom in een podcast! Gebruik je blog als basis voor een script en vertel je verhaal bijvoorbeeld in de vorm van een interview of gesprek. Zo presenteer jij jezelf als expert en creëer je meer engagement.

7. Organiseer een webinar

Heb je over een bepaald onderwerp veel te vertellen? Organiseer een webinar! Het is bij uitstek het medium waarin je uitgebreid in kunt gaan op een onderwerp en tegelijkertijd het gesprek met je doelgroep aan kunt gaan. Creëer kwalitatieve content, deel jouw kennis met (potentiële) klanten en beantwoord hun prangende vragen!

Integreer content recycling in je contentmarketingstrategie

Kortom, wil jij anno 2020 opvallen bij jouw beoogde doelgroep? Giet je verhaal in verschillende contentvormen en recycle bestaande content. Integreer content recycling in jouw contentstrategie en zorg dat jouw content opvalt bij jouw doelgroep én in de zoekmachines. Zo haal je het maximale uit jouw inspanning en bespaar je tijd! Heb jij moeite om structuur aan te brengen in je contentplanning? Download onze gratis contentkalender template en raak het overzicht nooit meer kwijt.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van je contentstrategie voor 2020? Schrijf je in voor  onze contentmarketing training en leer de kneepjes van het vak. Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

Social Content Marketeer Rosanne

Over de auteur: Rosanne van der Putten

Beoordelingen artikel:

De kracht van content recycling: 7 effectieve manieren om je blog te hergebruiken wordt beoordeeld met een 9.1 door 87 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen