Analytics inzetten voor je Google Adwords campagne

Wanneer je een Adwords campagne hebt is het van belang om te weten hoe de bezoekers die via je advertenties binnen komen, zich gedragen op je website.Google heeft hiervoor een webanalyse pakket waarmee onder andere vastgesteld kan worden:

  • welke zoekwoorden de best converterende potentiële klanten worden getrokken
  • uit welke plaats de meeste bezoekers komen
  • waar bezoekers jouw site verlaten
  • welke bestemmingspagina’s en inhoud je het meeste opleveren
  • hoe de bestemmingspagina wordt ervaren door de bezoekers

Dit programma (Google Analytics) is een geavanceerd pakket dat aan iedere Adwords adverteerder gratis aangeboden wordt. Dit programma is ideaal te gebruiken om de prestaties van uw Adwords campagne bij te houden en bij te sturen.

Inzichten Google AdWords vanuit Google Analytics

1 – De tijd die bezoekers op jouw site spenderen komend van een specifieke advertentie.

Bezoekers komen via verschillende advertenties op je webpagina’s. De ene advertentie kan meer verkeer genereren dan de ander, hierdoor lijkt die beter te presteren. Via Analytics is echter te achterhalen wat het gedrag is van die bezoekers. Stel je ziet een bouncepercentage van 95%; dat betekent dus dat slechts 5% van de bezoekers en andere actie uitvoert. Dat kan betekenen dat de pagina niet aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker.

2 – Of de bezoekers op jouw internetsite converteren nadat ze op een advertentie hebben geklikt.

Het is belangrijk om verkeer naar je website te krijgen, maar nog belangrijk is dat ze converteren. Het is leuk om een veel verkeer te ontvangen (waar je ook voor betaal), maar als er niets gebeurd is het ongewenst verkeer. Door middel van Google Analytics is te achterhalen of advertenties interessant genoeg zijn voor de bezoekers. Omzet / afzet is nu een van de belangrijkste factoren in het bedrijfsleven.

3 – Eventuele knelpunten het proces van aanvraag of het bestelproces van bezoekers op je website.

Mocht het verkeer niet converteren op je website, zoals benoemd bij punt 2, dan kan de oorzaak hiervan uit Google Analytics achterhaald worden. In Google Analytics is namelijk te zien op welke pagina’s de website wordt verlaten. Op basis van deze gegevens zie je op welke pagina’s eventueel verbetering nodig is.

2Bfound is gespecialiseerd in het maken van webanalyses met behulp van Google Analytics. U kunt bij ons altijd terecht voor meer informatie over uw Adwords Analytics. Tevens kunnen wij helpen bij het opzetten en eventueel beheren van uw analytics, zodat je er zeker van bent dat het programma optimaal wordt benut en de prestaties van jouw internetsite constant verbeterd worden.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over zoekmachine adverteren en/of andere online advertising zaken? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedInFacebook en Instagram!

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost