Als bedrijf inhaken: hoe zorg je voor een goede inhaker?

We krijgen vaak van klanten te horen dat zij het lastig vinden om naast het delen van blogartikelen en succesvolle projecten content te verzinnen die ze kunnen delen op hun social media kanalen. Wellicht ervaar je dit probleem zelf ook en daarom hebben wij een 2Bfound inhaakkalender 2018 gemaakt. Wat blijkt? Ongeveer elke dag in het jaar heeft wel een titel gekregen. Van Blue Monday, de Dag van de aap tot aan Fiets naar je werk-dag. Tal van leuke voorbeelden waar je als bedrijf op in kan springen. In dit artikel leggen we je uit hoe je inhaakt op zulke dagen.

Even kort, wat is inhaken?

Een inhaker wordt door inhaakspecialist Gonnie Spijkstra gedefinieerd als een reclame-uiting waarvan het centrale thema verwijst naar een actuele gebeurtenis, nieuws, of een trending topic. Voordelen van goed inhaken op actuele gebeurtenissen zijn dat je onderdeel van het gesprek bent en goede inhakers hebben een flinke portie humor die door consumenten onbewust wordt geassocieerd met positieve gevoelens. Goede inhakers leiden dus tot sympathie. Inhaken kan op verschillende manieren, zo kan je zelf een bericht plaatsen, kan je reageren op een ander bedrijf of reageer je op een consument. Wat heb je nodig om goed in te haken? Vooral een flinke dosis aan creativiteit, lef en een inhaakkalender voor 2018!

 

Inhaker van Lubach

De beste inhaker van 2017: de Kamergotchi (Zondag met Lubach) – VPRO

 

De beste reactie op een consument van 2017: Chocomel – The Best Social Awards

Wat volgt zijn wat handige handvatten die jou op weg helpen bij het creëren van leuke inhakers.

Haak in op actualiteiten die bij jouw doelgroep passen

Het is erg belangrijk dat je inhaakt op actualiteiten die bij jouw bedrijf en bij je doelgroep passen. Stel we nemen 2Bfound als voorbeeld. Leuke dagen om op in te haken zijn dan de verjaardagen van Facebook (04 feb), LinkedIn (05 mei) en Instagram (06 okt) of de Dag van het internet (29 okt). Maar wanneer jij een kledingwebwinkel hebt dan zijn actualiteiten als Warme truien dag (02 feb) en No socks day (08 mei) juist interessant om op in te haken. De kerstdagen, paasdagen, Vader- en Moederdag etc. zijn makkelijke dagen om op in te haken maar het is juist leuk om ook op de wat minder voor de hand liggende actualiteiten in te spelen zoals de warmste dag van het jaar of wanneer het net zo hard waait als in januari van dit jaar. Kortom, print onze inhaakkalender uit op A3-formaat, hang hem aan de muur en kies de dagen waarop jij met je bedrijf kan inhaken uit!

Ga op tijd aan de slag met de voorbereiding van jouw inhaakmoment

Het lastige van inhaken is dat je de actualiteiten pas laat ziet aankomen. Geen bedrijf die van tevoren wist dat Sven Kramer in Vancouver naar de verkeerde baan zou wisselen. Toch speelde Randstad er direct goed op in:

Inhaker van Randstad op de verkeerde baanwissel in Vancouver – Frankwatching

Natuurlijk weet je dat Pasen, Pinksteren en Kerstmis er ieder jaar weer aan komen. Voor zulke evenementen en andere actualiteiten die je uit onze inhaakkalender kiest kan je op tijd leuke content verzinnen. Maar ook de koudste dag van het jaar, het ontslag van een bondscoach of een relletje in de showbusiness zit er vroeg of laat aan te komen en inhakers op zulke actualiteiten doen het nog beter! Ook hier kan je een lijst voor maken met ideeën voor verschillende scenario’s. Niets is namelijk lastiger dan onder druk een creatief idee voor een inhaker te verzinnen!

Werk je inhaker tot in de puntjes uit

Wanneer je binnen het bedrijf een medewerker hebt die jouw creatieve idee grafisch mooi kan uitwerken dan zit je gebeiteld. Wanneer je hier niet de beschikking over hebt dan kan je altijd nog aan de slag met Canva. Een gratis dienst waar je ontzettend mooie- en professionele visuals mee kan maken.

Je inhaker grafisch mooi uitwerken is overigens niet het enige dat belangrijk is voordat je hem plaatst. Voordat je je inhaker de wereld in stuurt doe je er goed aan om te bedenken hoe mensen kunnen reageren op je bericht. In het positieve geval vinden ze het leuk en wordt je bericht flink gedeeld en in het ergste geval kan iemand je bericht niet waarderen. Ook dan moet je je bedenken hoe je gaat reageren. Maak bijvoorbeeld wat huisregels waar je medewerkers zich aan moeten houden.

Tot slot, als je een goede actualiteit te pakken hebt dan zijn er bepaalde hashtags die trending zijn. Mensen die discussiëren over het onderwerp gebruiken deze hashtags en jij doet er dus ook goed aan om deze in jouw post te verwerken. Wanneer je dit goed doet komt jouw inhaker midden in een broeiende discussie terecht en wordt het gezien door mensen die het onderwerp echt interessant vinden. Dit verhoogt de kans dat mensen (die jouw bedrijf nog niet eens volgen) je bericht liken, reageren of delen.

Op welk platform ga je je inhaker plaatsen?

Een inhaker wordt effectief wanneer mensen kunnen reageren. Je hebt dus social media platformen nodig waar interactie met volgers makkelijk te realiseren is. Plaats je inhaker dus op Facebook en Twitter. Twee platformen die bekend staan om hun interactieve elementen. LinkedIn kan je beter vermijden vanwege de serieuze en zakelijke aard van dit kanaal. Mocht jij een serieuze inhaker hebben die betrekking heeft op een serieuze ontwikkeling/actualiteit in Nederland? Dan wordt LinkedIn juist interessant om in te zetten.

Je bent niet klaar wanneer je je inhaker hebt geplaatst

Eerder in dit artikel hebben we het vooral over één inhaakmogelijkheid; zelf een inhaker plaatsen. Maar ook door op gevatte manieren te reageren op reacties van volgers en op andere bedrijven kan je positieve gevoelens veroorzaken bij jouw doelgroep. Wanneer je je inhaker hebt geplaatst ben je dus nog niet klaar. Wellicht reageert iemand positief, of zelfs negatief en kan je aan de bak. Bekijk hieronder maar eens hoe bedrijven reageren:

Coolblue reactie op klant

Vraag gesteld door Coolblue om reacties uit te lokken – The Best Social

 

inhaker van Coolblue

Reageren op een reactie van een volger: Coolblue heeft meerdere toppers – The Best Social

Chocomel betrekt KLM bij een inhaker

Reageren op een ander bedrijf: Chocomel en KLM zijn hier goed in

Samengevat, hoe zorg je voor een succesvolle inhaker?

Zorg voor wat creativiteit, lef, een overzicht met inhakers die bij jouw bedrijf passen en maak leuke content met een dosis humor. Staar je vooral niet blind op de actualiteiten die ieder jaar voorbijkomen want door in te haken op nieuws en andere trends scoor je nog meer punten!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over hoe je moet inhaken of over de 2Bfound inhaakkalender? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost

Beoordelingen artikel:

Als bedrijf inhaken: hoe zorg je voor een goede inhaker? wordt beoordeeld met een 8.9 door 46 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen