Je ideale Dagbudget voor AdWords bepalen in 4 Stappen

Veel (beginnende) AdWords adverteerders vinden het lastig om een goed AdWords dagbudget te bepalen voor hun campagnes. Om jou hier bij te helpen hebben wij een viertal stappen uitgewerkt. Stappen die ervoor zorgen dat jij voortaan onderbouwde keuzes kunt maken en je dagbudget perfect kunt bepalen. Zo krijg je meer grip op je SEA campagnes en natuurlijk je budget.

Stap 1: Maak het resultaat goed meetbaar

De eerste stap is om de resultaten van je campagne goed inzichtelijk te krijgen. Als je niet weet wat je betaalde bezoekers je opleveren, zijn de uitgaven immers lastig te verantwoorden. Ga dus na wat de belangrijke conversiedoelen (macroconversies) op je website zijn en zorg ervoor dat deze gemeten worden in Google Analytics. Voor e-commerce sites zijn dit transacties. Voor websites die leads genereren zijn dit doorgaans:

  • Contactformulieren
  • Aanmeldingen
  • Offerteaanvragen
  • Bel-me-terug formulieren
  • Klikken op telefoonnummer en e-mailadres

Daarnaast zijn er meestal nog een reeks microconversies die ook de moeite waard zijn om te meten. Denk daarbij aan downloads, bekijken van belangrijke content en nieuwsbriefinschrijvingen.

Importeer al deze conversiedoelen in je AdWords account, maar neem slechts de macroconversies op in de kolom ‘conversies’. Zo kun je in AdWords duidelijk je “echte” conversieratio zien en beter aansturen op een doel-CPA.

Stap 2: Bepaal wat een lead mag kosten

Ga eens terugrekenen. Hoeveel procent van je leads wordt een betalende klant? Wat levert een klant je gemiddeld op. Wat zijn je marges? Geef antwoord op deze vragen om een doel-CPA (Cost-Per-Acquisition) te bepalen. Dit is de maximale prijs die je bereid bent om voor een lead te betalen

Deze doel-CPA is een goede leidraad voor je campagnes. Zolang je hieronder blijft, maakt het namelijk niet uit hoeveel budget je uitgeeft. Je verdient iedere uitgegeven euro namelijk voldoende keren terug om rendabel te zijn. Het helpt je bovendien om doeltreffende keuzes te maken tijdens het optimaliseren van je campagne. Bij ieder keuze die je moet maken kun je je namelijk afvragen of het bijdraagt aan het behalen van deze duidelijk meetbare doelstelling.

Stap 3: Bepaal het AdWords startbudget

Als je nog geen historische data in je account hebt, kan het lastig zijn om een effectief startbudget te bepalen. Om je budgetkeuze toch goed te onderbouwen kun je Google’s Keyword Planner als leidraad nemen. Dit pak je als volgt aan:

  1. Haal de maandelijkse zoekvolumes op voor de keywords waarop jij gaat adverteren.
  2. Bepaal de gemiddelde CPC aan de hand van de schattingen in de planner.
  3. Ga uit van een gemiddelde CTR van 10%. Als je al historische data hebt kun je ook je eigen gemiddelde CTR gebruiken.
  4. Om je dagbudget te bepalen gebruik je de onderstaande formule. Volgens Google zitten er 30,4 dagen in een maand, dus daar delen we door. Omdat we met gemiddelden werken en op drukke dagen niet beperkt willen worden door het budget, nemen we een marge van 15% bovenop het dagbudget.

het bepalen van je AdWords dagbudget

Voorbeeld: in de Keyword Planner heb je gezien dat er maandelijks 15.000 keer naar jouw zoektermen wordt gezocht. De gemiddelde CPC ligt volgens Google rond de 1 euro. Je hebt nog geen CTR-gegevens voor jouw account, dus we gaan uit van een CTR van 10%. De berekening is voor jou nu als volgt:

een formule om je adwords dagbudget te bepalen

Kortom, met een dagbudget van 57 euro heb je een prima onderbouwd dagbudget om mee te starten. Het is aannemelijk dat je met dit budget alle relevante vertoningen en klikken ontvangt zonder beperkt te worden.

Budgetbeperkingen

Wanneer het budget dat je berekend hebt hoger is dan wat je kan of wilt uitgeven, kun je ook met een lager budget beginnen. Je campagne zal dan waarschijnlijk de status ‘beperkt door budget’ krijgen. Dit betekent dat je advertenties niet bij alle relevante zoekopdrachten worden weergegeven. Je loopt dus weergaven, klikken en potentiële klanten mis.

Dit betekent overigens niet dat een campagne met deze status niet bijdraagt aan je bedrijfsdoelen. Uiteraard kan je campagne nog steeds rendabel zijn. Ik zou wel altijd aanbevelen om naar het aanbevolen dagbudget te gaan zodra je doel-CPA wordt behaald. Je verdient het bedrag wat je extra uit gaat geven immers voldoende keren terug.

Stap 4: Optimaliseer je AdWords campagne

AdWords optimalisatie is een onderwerp apart, maar hieronder enkele tips om je campagne te optimaliseren en het meeste uit je budget te halen. De doel-CPA die je bij stap 2 hebt, is hierbij leidend.

  1. Controleer het rapport ‘Zoektermen’. Voeg zoektermen toe die goed converteren en sluit zoektermen uit die dit niet doen.
  2. Zoekwoord converteert goed, CPA is lager dan doel, lage advertentiepositie: bieding omhoog.
  3. Zoekwoord converteert goed, CPA is hoger dan doel: bieding omlaag.
  4. Zoekwoord > 100 klikken, geen conversies: landingspagina/advertentie checken, verbeteren, anders uitschakelen.
  5. Wanneer er genoeg data verzameld is en je doel-CPA wordt behaald, experimenteer dan eens met de automatische biedstrategie ‘Doel-CPA’ in AdWords. Je biedingen worden dan automatisch aangepast om het door jou gestelde doel te behalen. Dit werkt vaak goed, mits je voldoende conversiedata beschikbaar hebt en een realistisch doel stelt.

Conclusie

Kortom, door het resultaat goed meetbaar te maken, duidelijke doelen te stellen en slim data te gebruiken, kun je veel makkelijker bepalen wat je aan AdWords uit kan geven. Het wordt zo ook veel makkelijker om budgetkeuzes te onderbouwen naar collega’s en leidinggevenden.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of wil je graag advies over je AdWords budget. Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Darko - 2Bfound online marketing

Over de auteur: Darko Stanisljevic

Beoordelingen artikel:

Wat is remarketing wordt beoordeeld met een 8.7 door 122 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen