Adverteren op je eigen merknaam in Google Ads: doen of niet doen?

Misschien doe je het al: adverteren op je eigen merknaam binnen Google Ads. Of misschien vraag jij je af waarom dit toegevoegde waarde kan leveren voor jouw onderneming. Want als je al organisch goed vindbaar bent in Google, is het dan echt nodig om ook nog eens te adverteren op je eigen merknaam? In dit artikel legt onze Google Ads specialist je uit waarom het belangrijk is om naast je goed lopende campagnes ook te adverteren op je eigen merknaam en benoemen we 4 voordelen.

1. Je domineert in Google zowel organisch als betaald

Je mag best trots zijn als je bedrijf organisch hoog in Google te vinden is. Dit betekent namelijk dat jouw zoekmachine optimalisatie (SEO) in orde is en dat je website relevant, kwalitatief en gebruiksvriendelijk is. Je vindt het dan wellicht niet nodig om naast organisch bovenaan, ook betaald bovenaan te staan. Maar wat als concurrenten wél aan het adverteren zijn op jouw merknaam? Dan bestaat de kans dat potentiële klanten zoeken op jouw merknaam en door de advertentie terecht komen op de website van je concurrent. Dat wil je natuurlijk niet hebben!

Je kunt gemakkelijk controleren of concurrenten adverteren op jouw merknaam door naar je merknaam te zoeken in Google. Wanneer wij dit voor 2Bfound doen, komen we op de volgende bedrijven uit:

concurrenten adverteren op merknaam 2Bfound

Afbeelding 1 : concurrenten die op merknaam 2Bfound adverteren

We kunnen concluderen dat er concurrenten van 2Bfound op onze merknaam adverteren. Hiermee krijgen zij de kans om te converteren op de merknaam 2Bfound. Eigenlijk is dit niet helemaal eerlijk, maar via Google Ads is het mogelijk om op bijna alle zoekwoorden te adverteren. Google hanteert zijn eigen regels omtrent handelsmerken: wanneer een adverteerder zich niet voordoet als de houder van de merknaam, mag alles. 

Door te adverteren op je eigen merknaam ben je zowel organisch als betaald te vinden en daarmee verklein je de kans dat concurrenten er vandoor gaan met jouw potentiële leads. Zo vergroot je de kans op conversie en ben je jouw concurrenten een stapje voor. Kortom, door op je eigen merknaam te adverteren, domineer je in Google!

2. Je laat nuttige informatie zien met advertentie extensies

Een ander voordeel van adverteren op je eigen bedrijfsnaam is dat je de mogelijkheid hebt om Advertentie Extensies toe te voegen aan jouw onderneming. Wanneer er mensen zoeken op jouw merknaam krijgt je doelgroep meer informatie te zien dan alleen een advertentie. Je kunt zo relevante informatie tonen bij je advertenties. Door dit te doen worden je advertenties groter, opvallender en relevanter voor potentiële klanten. Zo kun je bijvoorbeeld je diensten weergeven: de potentiële klant komt dan direct op de goede pagina terecht wanneer hij of zij naar een bepaalde dienst op zoek is.

Google Ads advertentie extensie

Afbeelding 2: Google Ads advertentie extensie

3. Het kost weinig tijd met automatisch bieden

Als je bang bent dat adverteren op je eigen merknaam veel tijd gaat kosten, heb je het mis! Daarnaast zul je waarschijnlijk veel klikken genereren binnen je branding campagne, wat je maandelijks weer veel conversies op kan leveren. Wanneer de campagne maandelijks veel conversies oplevert, is het handig om te kiezen voor een automatische biedstrategie. Hierbij hoef je alleen maar bij te sturen waar het nodig is. 

4. Je behaalt een hoge kwaliteitsscore 

Over het algemeen is adverteren op je eigen merknaam heel goedkoop. Dit heeft te maken met de hoge kwaliteitsscore van Google Ads advertenties die je genereert wanneer je adverteert op je eigen merknaam. Hoe relevanter je advertenties en bestemmingspagina’s voor gebruikers zijn, hoe groter de kans is dat je een hogere kwaliteitsscore krijgt. Hierdoor sta jij met je bedrijfsnaam waarschijnlijk altijd op nummer één en moeten je concurrenten een stuk meer betalen om op jouw merknaam getoond te worden. 

En wist je dat je op lange termijn met adverteren op je eigen merknaam ook kosten kunt besparen op je andere campagnes? De kwaliteitsscore binnen Google blijft een black box, maar het wijst erop dat de totale prestaties van je campagnes worden meegenomen in de berekening. Omdat je met je eigen merknaam een kwaliteitsscore hebt van 10/10, kun je dus je hele account verbeteren door op je eigen bedrijfsnaam te adverteren. Dit is dus heel gunstig want kwaliteitsscore op zoekwoordniveau is een belangrijk onderdeel dat kan zorgen voor een lagere kosten per klik. Naast je hoge kwaliteitsscore op je branding campagne kun je dus ook kosten besparen op je overige campagnes. 

Nadelen

Hoewel wij van 2Bfound voorstanders zijn om te adverteren op je eigen merknaam, zijn er natuurlijk ook redenen waarom je het niet zou moeten doen. Wanneer je bijvoorbeeld weinig budget hebt, is het misschien niet handig om te gaan adverteren op je eigen merknaam. Dan kun je jouw budget beter inzetten op campagnes die goed lopen. Of wanneer jouw bedrijf in een goede positie zit waarin je geen concurrentie hebt, is het niet nodig om te adverteren op je eigen merknaam. Maar dit komt slechts in enkele gevallen voor.

Aan de slag met adverteren in Google?

Al met al brengt het adverteren op je eigen merknaam flink wat voordelen met zich mee. Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij het inrichten van je Google Ads account? 2Bfound helpt je graag bij het opzetten van je campagne en deze te laten renderen. Ben je benieuwd of jouw account goed is ingericht? Doe de gratis Google Ads scan!

Meer weten?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Ads of ben je geïnteresseerd in een Google Ads training? Neem dan contact op, wij helpen je graag verder. Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!

Thijs de Rooij trainee bij 2Bfound online marketing

Over de auteur: Thijs de Rooij

Beoordelingen artikel:

Adverteren op je eigen merknaam in Google Ads: doen of niet doen? wordt beoordeeld met een 9.1 door 59 tevreden lezers!