7 fabeltjes rondom Linkbuilding

Rondom linkbuilding bestaan een hoop mythische verhalen en fantasievolle theorieën. Deze sprookjes zorgen veelal voor een verkeerd beeld en schrikt men af om zich er mee bezig te houden. Daarom bespreken wij een zevental onduidelijkheden rondom linkbuilding. Deze sprookjes zijn door de jaren heen de online marketing wereld ingeslopen en zorgen nu voor een vertekend beeld.

1. Linkbuilding zorgt voor penalty’s

Eerst even wat duidelijkheid over een penalty van Google. Krijgt jouw website een penalty, dan wordt deze niet meer getoond of krijg je een veel lagere positie in de zoekresultaten. Dit is natuurlijk niet wenselijk. De meeste penalty’s worden gegeven aan websites die Black hat SEO toepassen. Bij Black hat SEO zorg je er onder andere voor dat er opeens 1000 verschillende externe links hebt naar jouw website. Dit zijn vaak betaalde en twijfelachtige links. Dit is een manier van linkbuilding, maar zeker niet de juiste manier!

Linkbuilding zelf zorgt op voorhand dus niet al voor een penalty. Het is wel belangrijk dat je op zoek gaat naar kwalitatieve links van betrouwbare websites.

 

2. Zorg dat je nooit links krijgt van websites met een lage Domain Authority

De Domain Authority (DA) van een website wordt door veel marketeers gebruikt om te bepalen of een website ‘goed’ is. Een veelvoorkomende gedachte is ‘hoe hoger, hoe beter’. Veel mensen denken dat een lage DA slecht is voor je website. Nou.. dat klopt niet! DA is in het leven geroepen door de Amerikaanse website MOZ. Zij proberen aan de hand van verschillende maatstaven het algoritme van Google door te krijgen en hiermee de waarden van websites te bepalen. Maar er wordt bijvoorbeeld niet gekeken naar de kwaliteit van de website. Hoe ziet deze website eruit en hoe gebruiksvriendelijk is deze voor bezoekers? Dit soort punten worden niet meegenomen in de DA-score.

Denk bijvoorbeeld eens aan een nieuwe website. Deze heeft waarschijnlijk nog maar weinig links verkregen en daarom ook een lage DA. Ziet de website er naar jouw mening betrouwbaar uit en heeft het potentie? Dan is het verkrijgen van een link vanaf zo’n website geen probleem. Eigen inschatting is hier belangrijk. Heeft een website een DA tussen de 10 en 20 en een hoge spamscore. Dan is het aan te raden om deze website eens goed te bekijken. Wellicht staan er een aantal links op waarmee jij niet geassocieerd wilt worden…

 

3. Links van directories (linkpagina’s) zijn slecht

Dit fabeltje klopt deels! In Nederland hebben we wel honderden verschillende directories. Die vaak door Link marketeers worden verkocht als startpagina’s om links te ruilen. Startpagina.nl was echter één van de eerste directories in Nederland en heeft ook de hoogste waarde. Andere directories zijn allemaal klonen van Startpagina.nl. Een deel daarvan is nog redelijk qua kwaliteit, maar het overgrote deel is rommel (dit zie je ook aan de pagina’s). Deze websites werden vroeger gebruikt om snel veel links te verkrijgen.

Krijg jij de kans om een link te plaatsen op een echte startpagina die ook nog eens relevant is aan jouw product of dienst? Dan moet jij dat zeker willen! Ook hier is eigen inschatting belangrijk.

Startpagina.nl

Startpagina.nl

4. Je wilt niet in korte tijd veel links krijgen

Want blijkbaar krijg je dan een penalty? Dat is toch gek. Google heeft geen linkteller per website. Een website van Nike krijgt waarschijnlijk honderden externe links per dag en de regionale hovenier maar één in de twee maanden. Biedt de kans zich aan om meerdere kwalitatieve links in één keer te krijgen naar jouw website, dan moet je die kans zeker grijpen! Het kan zo zijn dat er wel alarm wordt getriggerd bij Google als jij opeens 1000 links krijgt, waarna er goed wordt gekeken naar de website. Dit heeft natuurlijk weer veel weg van Black hat SEO.

 

5. Niet naar andere websites linken want dat kost ‘Linkjuice’

Dit was jaren terug wel het geval, toen PageRank nog belangrijk was. Gelukkig is PageRank nu slechts een onderdeel van het algoritme van Google. Het linken naar andere websites is juist aan te bevelen, mits hetgeen waar je naartoe linkt toegevoegde waarde biedt op jouw artikel of content.  Het past dus in een natuurlijk linkprofiel en kan je rankings zelfs helpen..

 

6. Meer dan één link van een website is waardeloos

Huh? Waarom? Een afwisselend linkprofiel is zeker belangrijk. Maar als er een autoriteit uit jouw branche een aantal keer wilt linken naar jouw website, dan moet je hier juist blij mee zijn. Dit zijn kwalitatieve externe links. Zorg dus wel voor een variërend linkprofiel, maar wees niet bang voor een aantal links vanaf hetzelfde domein.

 

7. Links van websites buiten jouw branche helpen niet in de rankings

Het klinkt natuurlijk logisch dat je alleen links wilt van gerelateerde websites. Dit klopt ook deels, maar wees niet bang voor externe links die eigenlijk niks met jouw product of dienst te maken hebben. Stel jij bent een hovenier en er wordt opeens naar je website doorverwezen door een webshop die exclusieve wijnen verkoopt. Dan is dit geen probleem! Zij hebben hier vast een goede reden voor gehad en dit gaat Google ook herkennen en belonen. De grote voordelen van een link buiten jouw branche is dat een concurrent deze link niet zo eenvoudig kan krijgen en hij is waarschijnlijk op een natuurlijke manier verkregen.

Dit zijn slechts een aantal fabeltjes op het gebied van linkbuilding. Wellicht ken jij meer onwaarheden? Wij horen ze graag!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van linkbuilding? Neem dan contact op met 2Bfound. Wij zijn specialist in zoekmachine marketing en hebben al vele successen behaald voor diverse klanten. Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen.

David Gallois online marketeer

Over de auteur: David Gallois