6 handige (+ gratis) tools voor social media marketing

Als ondernemer is het soms knap lastig om invulling te geven aan social media, laat staan het bijhouden. Het niet-inzetten van social media marketing is vandaag de dag natuurlijk geen optie meer. Met name als branding een belangrijk gegeven is voor je bedrijf. Om het jou als ondernemer wat makkelijker te maken, heb ik een aantal handige (+ gratis!) social media hulpmiddelen opgesomd. Middelen die het gemak bevorderen van het invullen, bijhouden en promoten van social media. Laten we snel starten!

1. Buffer

De meest handige tool die je als mkb’er kan gebruiken om je social media te beheren, is Buffer. Buffer is een Social media management tool waaraan jij je social media kanalen kan connecten en waar je social media berichten eenvoudig en snel kunt opmaken en delen. Het apart inloggen per sociaal medium kanaal wordt hierdoor overbodig. Ook kan je met één druk op de knop gelijke berichten delen op verschillende kanalen. Hiermee bespaar je enorm veel tijd en is een lange lijst vol gebruikersnamen en wachtwoorden niet meer nodig.

Het aanmaken van een Buffer-account is kosteloos. Zo ook het connecten van je social media kanalen aan je Buffer-account. Let wel; bij een gratis account kan je per sociaal medium maar één account toevoegen. Wil je bijvoorbeeld twee Twitter-accounts toevoegen, dan dien je het account om te schakelen naar een betaalde versie. Maar goed, gezien de meeste MKB’ers van ieder social media kanaal er maar één beheert, zal dit niet snel voorkomen.

De interface van Buffer.com

2. Canva

Momenteel leven we in een tijd waarin visuals de overhand nemen. Foto is de nieuwe tekst. Maarja, hoe zorg je nu voor passende, mooie en originele visuals? Want daar worden social media en volgers nu eenmaal enthousiast van. Het liefst maak je deze natuurlijk zelf maar je hebt alles behalve Photoshop skills. Geen nood! Canva is dan voor jou dé oplossing. Ik ben enorm verliefd op deze tool. De tool is zelfs handig voor de niet-creatieveling onder ons. Canva biedt namelijk diverse mogelijkheden als het gaat om het opmaken van social media posts, social media omslagfoto’s en social media advertenties. Wanneer je een Canva-account aanmaakt kan je gebruik maken van verschillende vaste templates maar ook leuke figuren, lettertypes en visuals. Allemaal elementen die je met elkaar kan combineren en waarmee je unieke creaties kan maken.

Naast het creëren van social media visuals, kan je met Canva ook andere toffe visuals maken voor je bedrijf. Denk hierbij aan het maken van presentaties, folders, posters, logo’s en ga zo maar door. Het aanmaken van een Canva-account is gratis en kan je eventueel upgraden naar een betaald account. Maar even tussen jou en mij; het basis account biedt méér dan voldoende om goed aan de slag te kunnen gaan.

de interface van Canva.com

3. PicMonkey

Wellicht herken je het; je hebt een mooie afbeelding maar de afmeting komt niet overeen met dat wat wordt gevraagd van de profielfoto, omslagfoto of advertentie. Vervolgens load je ‘m op en de helft – of een deel – van de afbeelding wordt weergegeven. Dit ziet er alles behalve professioneel uit. Met PicMonkey is dit verleden tijd. Met deze tool geef je de afbeelding een juiste afmeting zonder scherpte en verhouding te verliezen. Naast het aanpassen van de afmeting kan je ook andere aspecten aan afbeeldingen toevoegen zoals effecten, kleuren, teksten, figuren en ga zo maar door.

de interface van PicMonkey.com

4. Feedly

Het is elke keer weer een uitdaging; het posten van interessante en passende social media content. Soms zelfs tot frustraties toe! Door gebruik te maken van Feedly wordt dit bedenken een stuk eenvoudiger. Feedly biedt je de mogelijkheid om een account aan te maken en interessante blogwebsites – omtrent jouw product/dienst/branche – te volgen. Het gemak hiervan is dat je in één account verschillende interessante partijen kan volgens en hun meest recente blogberichten voorbij ziet komen. Zo heb je altijd interessante en passende content van derden achter de hand, op het moment dat je het even niet meer weet.

een account van Feedly.com

5. Bitly

Je kent het wel; je ziet een leuke social media post met daarin een hele lange (lelijke) weblink. Een link vol vreemde tekens en veel woorden. Dit komt de social media post alles behalve ten goede. Vanaf nu gebruik je hiervoor Bitly! Via Bitly kort je – met één druk op de knop – jouw lange URL in tot een mooie korte weblink!

de website van Bitly.com

6. OldNewStamp

E-mailen behoort nog steeds bij één van de meest gebruikte zakelijke communicatiemiddelen. Een mooie, complete e-mailhandtekening is dan ook van groot belang. Het straalt vertrouwen uit en weergeeft de uitstraling van je bedrijf. Vandaag de dag zie ik het nog steeds vaak; incomplete e-mailhandtekeningen waarin social media buttons ontbreken! Waarom?! Het is zo eenvoudig om dit toe te voegen en stiekem wordt er heul veul op geklikt. Via OldNewStamp is dit makkelijk te realiseren en heb je binnen no time een toffe, gratis e-mailhandtekening inclusief social media buttons.

een e-mailhandtekening maken bij OldNewStamp

Met de bovenstaande hulpmiddelen is de basis gelegd en kan je als ondernemer goed op weg. Haal het beste uit je social media marketing en dus je onderneming!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van social media marketing? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen.

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon