Geen inspiratie? 5 handige tools die je helpen bij het creëren van een goed blogartikel

Als ondernemer of content schrijver heb je het vast weleens meegemaakt, je staart al drie uur lang naar je beeldscherm en weet nog steeds niet waarover je wilt schrijven. Geen zorgen, iedereen maakt dit weleens mee. Het is ook niet makkelijk om consistent goede content te schrijven voor het verbeteren van je content marketing. Daarom lichten we 5 tools toe welke je kunt inzetten bij het creëren van een eigen blog!

1. HubSpot’s Blog Topic Generator

De eerste tool is erg eenvoudig in gebruik maar een ware toevoeging; HubSpot’s Blog Topic Generator. Met deze tool kun je met één druk op de knop ideeën genereren door maximaal drie zelfstandige naamwoorden in te vullen. Wel natuurlijk naamwoorden die te maken hebben met het onderwerp waarover je wilt schrijven. Binnen een aantal seconden worden er vijf blogtitels gecreëerd waarmee je aan de slag kunt gaan.

blog titel generator van hubspot

 

Om te laten zien hoe eenvoudig dit werkt, zijn in onderstaand voorbeeld de keywords ‘content marketing’ ingevoerd. Hier vloeide de volgende blogtitels uit.

resultaten van hubspot titel generator

 

Niet gek toch? Met slechts enkele aanpassingen heb je vijf blogtitels die je kunt gebruiken.

2. Buzzsumo

Als tweede op het lijstje staat Buzzsumo. Buzzsumo is een goede tool voor het vinden van input en content ideeën voor je artikel. Dus heb je eenmaal een titel maar heb je moeite met het bedenken van goede content en behoefte aan wat inspiratie? Buzzsumo is dé uitkomst en laat je – naast inspirerende, hoogscorende artikelen – het volgende zien:

  • In welke mate het gevonden artikel/de content is gedeeld op social media
  • Welke influencers het artikel/de content hebben gedeeld
  • Welke treding topics er zijn wat betreft het onderwerp
  • Het aantal backlinks van het betreffende artikel

Kortom, Buzzsumo leidt je naar de best mogelijke content en laat zien hoe goed deze momenteel scoort online. Ook in deze tool is weer gezocht op het woord ‘content marketing’ en gaf de volgende resultaten:

het vinden van input voor een artikel via Buzzsumo

3. Portent’s Content Idea Generator

Portent laat je – net als HubSpot’s Blog Topic Generator – op een simpele manier ideeën genereren voor een blogonderwerp. Ook hier vul je alleen het onderwerp in waarover je wilt schrijven en Portent doet de rest. Bevallen de resultaten niet? Dan druk je op ‘refresh’ en je krijgt een nieuwe titel. Kijk maar eens wat er gebeurt wanneer ‘content marketing’ wordt ingevuld.

titel generator via Portent

4. Google Trends

Ook al is Google Trends niet bedoeld als tool voor het genereren van content ideeën, toch doet het zijn werk goed bij het opdoen van inspiratie. Google Trends laat namelijk bij iedere zoekterm de volgende zaken zien:

  • Gerelateerde onderwerpen: de volgende resultaten kwamen naar voren toen nogmaals de zoekterm ‘content marketing’ werd ingevoerd. Je kunt dit nog verder sorteren door de topresultaten te tonen of juist de stijgende resultaten.

Uitkomsten via Google Trends

  • De interesse over een bepaalde tijd: dit is met name handig wanneer je wilt weten of men nog steeds geïnteresseerd is in een specifiek onderwerp. Hieronder is te zien hoe het staat met de huidige interesse naar content marketing. Wat blijkt? Er is nog steeds een grote interesse in dit onderwerp.

interesse analyseren in onderwerpen via Google Trends

Gecombineerd kunnen deze resultaten je helpen om tot onderwerpen te komen die daadwerkelijk voor websitebezoeken zorgen.

5. Answer The Public

Answer The Public is een gratis tool die zoekwoorden visualiseert en ideeën genereerd. Deze tool werkt bijna hetzelfde als Portent en die van HubSpot. Net als met die tools vul je ook bij Answer The Public een aantal zoektermen in. Verder selecteer je je land en binnen enkele seconden krijg je ideeën voor je content. Voor ‘Social media marketing’ geeft dit de volgende resultaten:

het generen van ideeën voor je artikel via Answer the public

Dus, geen gesukkel meer met het bedenken van titels en het vinden van goede input voor je artikel; neem de bovenstaande tools in de armen!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van Content marketing? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, FacebookTwitterGoogle+ en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen en trends.

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon