3 webshop design tips voor beginners

Wil jij binnenkort een webshop starten of ga je de bestaande shop in een nieuw jasje steken? Dan wil je natuurlijk dat het een succes wordt! Vanzelfsprekend is de service van je shop belangrijk, maar een goed webshop design doet ook wonderen. Ik help je graag op weg!

Tip 1: Zorg dat bezoekers je webshop prettig kunnen gebruiken

Gebruiksvriendelijkheid is cruciaal als het gaat om het succes van je webshop. Om dit te bereiken, dien je op een aantal zaken te letten:

  • De snelheid van de webshop – Hoe trager de site, hoe eerder bezoekers zullen afhaken en hun bestelling ergens anders zullen plaatsen.
  • Zorg voor een goede zoekfunctie – Hierdoor kunnen bezoekers eenvoudig zoeken naar producten. Als je namelijk al weet welk product je nodig hebt, wil je hier zo snel mogelijk naartoe navigeren.
  • Een duidelijk opgebouwd menu – Zodat bezoekers weten waar ze welke producten kunnen vinden.
  • Een goed werkende webshop op mobiel en tablet – Omdat een groot deel van je bezoekers vanaf hun smartphone of tablet een bestelling plaatsen, is het belangrijk om een responsive design te hebben.

tips voor je webshop design

Tip 2: Zorg dat bezoekers je vertrouwen

Je website/webshop kan nog zulke mooie foto’s bevatten en razendsnel laden, als consumenten je niet vertrouwen, zullen ze nooit een bestelling plaatsen. Zelf zou je immers ook geen geld overmaken naar een bedrijf waar je geen goed gevoel bij hebt. Maar hoe zorg je ervoor dat de bezoekers jouw bedrijf en webshop vertrouwen?

  • Vermeld altijd je bedrijfsgegevens duidelijk op de contactpagina – Dit betekent naam, adres, postcode, plaatsnaam, telefoonnummer, e-mailadres, KvK-nummer en BTW-nummer. Zo kunnen bezoekers controleren of je echt bestaat.
  • Geef de mogelijkheid om te bellen – Als er iets misgaat met bestellen, vindt men het vaak prettiger om met iemand direct te spreken dan een e-mail toe te sturen en af te wachten.
  • Maak gebruik van reviews – Als je je service een beetje op orde hebt, doe je er goed aan om te starten met klantbeoordelingen. Dit kun je doen door je aan te melden bij een externe reviewpartij als Feedback Company of KiYoh. Het reviewsysteem koppel je eenvoudig met je webshop, waardoor bezoekers klantbeoordelingen van anderen kunnen inzien. Als jij uit 1.000 bestellingen gemiddeld een 8,5 scoort, is men absoluut sneller geneigd een bestelling bij je te plaatsen.
  • Laat iets van jezelf zien – Vertel iets over je bedrijf en de mensen die erachter zitten, via een ‘Over Ons-pagina’. Wanneer bezoekers een gezicht bij een bedrijf hebben, zullen zij je eerder vertrouwen

tips voor webshop design

Tip 3: Maak het bestellen zo makkelijk mogelijk

Het doel van een webshop is om producten te verkopen, logisch. Probeer dit voor de bezoeker dan ook zo makkelijk mogelijk te maken. Hieronder haal ik een aantal belangrijke webshopdesign punten aan, die te maken hebben met het bestellen en betalen:

  • Maak duidelijke knoppen – Hoe duidelijker de buttons zichtbaar zijn voor bezoekers, des te makkelijker zij een bestelling kunnen plaatsen.
  • Maak bestelstappen – Hierbij is het belangrijk dat je:
    • Niet te veel stappen maakt, want dat ontmoedigd om een bestelling te plaatsen.
    • Laat zien hoeveel stappen er zijn, zodat de bezoeker weet wat hij nog moet doen en al heeft gedaan.
    • Laat duidelijk zien in welke stap de bezoeker zich momenteel bevindt.
  • Zorg voor overzichtelijke formulieren – Lange, onoverzichtelijke formulieren nodigen niet uit om ingevuld te worden. Beperk de invulvelden tot het essentiële en vul waar mogelijk al gegevens in voor je klant. Laat ook duidelijk zien of een veld correct is ingevuld met behulp van een vinkje of een kruisje. Zo voorkom je dat je klant foutmeldingen krijgt bij het bevestigen en alsnog afhaakt.
  • Bied verschillende betaalmogelijkheden – Bied jij als betaalmogelijkheid alleen een creditcard aan en heeft jouw bezoeker geen creditcard? Dan ben je een klant kwijt. Hij zal de bestelling dan plaatsen bij de concurrent waarbij bijvoorbeeld wel iDeal of een acceptgiro mogelijk is. Door meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden, verklein je de kans op het verliezen van klanten.
  • Geef kort en duidelijk informatie over de levering – Heeft de bezoeker een bestelling geplaatst? Dan is het prettig om nog een leveringsbevestiging te ontvangen met daarin een bezorgdatum en adres. Geef tevens aan of het wel/niet in de brievenbus past. Dit zodat je klanten hier rekening mee kunnen houden.
  • Geef voor de orderbevestiging nog een samenvatting – Vermeld hierin overzichtelijk wat deze persoon gaat bestellen, wat het hem kost, wanneer het geleverd wordt, op welke manier hij wenst te betalen enzovoort. Dit geeft de bezoeker de mogelijkheid om, alvorens de betaling, alle gegevens nogmaals controleren op juistheid.
  • Laat de bevestigingsknop goed opvallen – Is je bezoeker eenmaal bij de samenvatting beland? Dan wil je natuurlijk niets liever dat hij op die bevestigingsknop drukt. Dan heb jij namelijk de bestelling binnen! Laat die knop dan ook duidelijk zien! Dit kan ook een goed moment zijn om je USP’s en betrouwbaarheid nog even te benadrukken om de bezoeker over de laatste streep te trekken. Verder wil je tijdens deze stap zo min mogelijk afleidingen inbouwen.

Kortom: genoeg om mee aan de slag te gaan. Succes met de implementatie!

Connecten met 2Bfound?

We willen graag met je connecten! Je vindt ons op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+.

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost